Medan elbilar framhålls som framtidens miljölösning kan ett annat alternativ visa sig överraska.
Just nu läser andra
Skandalerna kring biodrivmedel har skakat bränsleindustrin. Visselblåsare har varnat för att delar av HVO-produktionen inte består av restprodukter från palm- och sojaolja, utan av färsk olja – något som riskerar att göra bränslet till en miljöbov i klass med fossil diesel.
Enligt BBC skulle inte ens alla världens restprodukter från palmolja räcka för att möta efterfrågan på HVO i Storbritannien.
– Jag blev ombedd att bränna alla dokument. De märker om lasten i Kina, Malaysia och Indonesien, säger deras källa.
Preem tar dock avstånd från skandalen och försäkrar att deras nya produkt är hållbar. Företagets vd, Magnus Heimburg, berättar att intresset för Preems drivmedel har ökat både i Sverige och i övriga Europa.
Han framhåller att bolaget ser stora möjligheter att expandera sin försäljning och samtidigt bidra aktivt till omställningen mot mer hållbara vägtransporter och minskade fossila utsläpp i Europa, rapporterar Carup.
Han lyfter fram HVO100 som ett snabbt sätt att minska utsläppen – utan att byta fordon.
Läs också
Även andra inom branschen menar att lösningen kan vara effektiv.
– HVO 100 har samma egenskaper som vanlig diesel. Det skulle kunna lösa massor med bekymmer när det kommer till utsläppen, säger bränsledrottningen Nora Johnsson på Oljeshejkerna Johnsson i småländska Alvesta.
Sverige kan nå EU:s klimatmål
Om bara vart tionde dieselfordon i Sverige tankades med HVO100 skulle landet kunna nå EU:s klimatmål, enligt klimatexperter. Preem har därför gjort stora satsningar för att erbjuda bränslet i hela landet.
Trots att HVO100 räknas som ett förnybart alternativ bildas fortfarande koldioxid vid förbränning, även om utsläppen inte klassas som fossila.
Lennart Olsson förklarar att en dieselbil som körs på HVO100 med 90 procents koldioxidreduktion släpper ut omkring 0,22 kilo koldioxid per mil, vilket är betydligt mindre än traditionell diesel. En elbil som drivs av vindkraft orsakar däremot endast cirka 0,03 kilo koldioxid per mil och är därmed det mest klimatsmarta alternativet.
Om elen däremot kommer från kolkraft ökar utsläppen till cirka 1,6 kilo koldioxid per mil – fortfarande runt 30 procent lägre än för vanlig svensk diesel, men högre än för HVO100.
Läs också
Elbilens klimatfördel bygger alltså på tillgången till grön el. I Sverige är 98 procent av elproduktionen fossilfri, men inom EU står fortfarande mer än hälften av elen för fossila bränslen och kärnkraft.
När EU:s nya utsläppsregler snart träder i kraft ökar pressen att minska koldioxidutsläppen – och frågan om vilket bränsle som faktiskt är renast blir allt mer komplex.