Startsida Bilar Mekanikerna skakar på huvudet: Alla som kör automat gör samma...

Mekanikerna skakar på huvudet: Alla som kör automat gör samma misstag

Mekanikerna skakar på huvudet: Alla som kör automat gör samma misstag
Galina-Photo / Shutterstock.com

Ett vanligt körbeteende bland förare med automatlåda kan på sikt orsaka både slitage och dyra reparationer, enligt experterna.

Just nu läser andra

Automatlådor är inte längre någon lyx. I dag är de standard i de flesta moderna bilar och ger både bekvämlighet och enkel körning i vardagen.

Trots det gör många förare ett misstag som får mekaniker att skaka på huvudet.

Felet kan verka harmlöst, men i längden kan det leda till dyra reparationer.

Det skriver Reidasofficial.

Onödiga växlingar sliter på systemet

I köer är det vanligt att förare lägger växeln i neutralläge eller parkeringsläge när trafiken står stilla.

Läs också

Tanken är att det ska spara bränsle eller minska slitaget, men enligt experter är resultatet det motsatta.

Automatlådor är konstruerade för jämn belastning – inte för ständiga skiften mellan körläge, neutral och park.

Upprepade växlingar ökar trycket på interna delar som kopplingar och ventiler, vilket på sikt kan orsaka skador.

Om bilen dessutom sätts i park innan den står helt still kan låspinnen i växellådan ta skada, och en sådan reparation kan bli mycket kostsam.

Myten om att spara bränsle

Många tror att bilen förbrukar mindre bränsle om man lägger i neutral vid korta stopp, men det stämmer inte.

Läs också

I moderna bilar styr elektroniken tomgång, moment och oljetryck på ett optimalt sätt. När föraren själv börjar ingripa kan slitaget på växellådan faktiskt öka.

Fackkunniga rekommenderar därför att bilen står kvar i körläge vid tillfälliga stopp, med foten på bromsen.

Om stoppet varar mer än 30 sekunder kan neutral vara ett alternativ – men bara när bilen står helt still.

Rätt skötsel förlänger livslängden

En annan vanlig missuppfattning är att växellådan värms upp av att bilen står på tomgång.

Så fungerar det inte, eftersom oljan då inte cirkulerar ordentligt. Det bästa sättet att värma upp systemet är att köra lugnt de första minuterna.

Läs också

De flesta biltillverkare rekommenderar att växellådsoljan byts var 6.000–8.000 mil.

Många struntar i detta, vilket i värsta fall kan leda till omfattande reparationer.

Ett planerat oljebyte för ett par tusenlappar är betydligt billigare än en totalrenovering av automatlådan.

Automatlådor är byggda för komfort och smidig körning.

Genom att undvika dåliga vanor och följa några enkla råd kan växellådan fungera problemfritt i många år framöver.

Läs också

Ads by MGDK