En färsk studie från Stanford fick stor spridning och tolkades som att kraftig körning förlänger batteriets livslängd. Nu slår batteriexperter tillbaka och menar att slutsatserna är missvisande.
Just nu läser andra
Batteriexperter på Aviloo riktar nu skarp kritik mot den tolkning som flera medier gjort av Stanfords senaste batteristudie. De hävdar att rapporteringen har gett en helt felaktig bild av vad som egentligen gynnar elbilars batterier.
– De som kör effektivt sparar cirka tio procent energi under sin livscykel. Det innebär att 100 000 kilometer ekonomisk körning ungefär motsvarar batteribelastningen för 110 000 kilometer aggressiv körning, säger Nikolaus Mayerhofer, teknisk chef på Aviloo, till Auto Motor Sport.
Enligt Mayerhofer leder kraftiga accelerationer till fler laddningscykler och högre belastning på batteriet.
Feltolkad studie
Bakgrunden är en uppmärksammad studie från Stanford University där forskarna undersökte 92 olika battericeller. Resultaten visade att batterier kan hålla upp till 38 procent längre om kraftigare körning blandas in i vardagen.
Studien fick stor internationell spridning, och många medier rapporterade att elbilar mår bättre av att då och då köras med hårda accelerationer. Men enligt Aviloo bygger den slutsatsen på en misstolkning av data. Deras egen undersökning av 402 identiska elbilar visar istället motsatsen: aggressiv körning förkortar batteriets livslängd.
Så maximerar du livslängden
Läs också
Aviloo ger därför en rad rekommendationer till elbilsägare som vill förlänga batteriets hållbarhet:
- Kör planerat, smidigt och effektivt.
- Förvärm batteriet endast när bilen är inkopplad.
- Ladda inte över 80 procent och undvik att låta bilen stå fulladdad under längre perioder.
- Snabbladda endast vid behov.
- Parkera inte bilen i extrem värme eller kyla.
Med dagens höga kostnader för batteribyten är rådet tydligt: effektiv körning är fortfarande det bästa sättet att bevara batteriets livslängd.
Källa: Carup