Vissa bilmärken är mer populära än andra – men lojaliteten har sina gränser.
Just nu läser andra
De flesta bilägare brukar gärna försvara sitt eget märke, oavsett diskussionens innehåll. Små irritationsmoment accepteras ofta, men när besvären blir för stora sviktar trofastheten. Och bland elbilsägare är det allt fler som öppet erkänner att de inte är nöjda.
Stor undersökning bland elbilsägare
Den tyska analysfirman Uscale har frågat 5 004 elbilsägare i Tyskland, Österrike och Schweiz hur nöjda de är med sina bilar och om de skulle rekommendera märket till en vän eller kollega. Resultaten visar en blandning av både entusiasm och besvikelse, rapporterar Autoblog.
Nöjdheten ökar – men problemen kvarstår
Generellt sett stiger nöjdheten bland tysktalande elbilsförare, framför allt tack vare bättre kvalitet. Hälften av de tillfrågade uppger att deras bilar nu har en räckvidd på minst 40 mil under sommarhalvåret, en ökning från 38 procent året innan. Även laddhastigheten har förbättrats avsevärt.
Samtidigt kvarstår stora problem. Hela 73 procent berättar att de haft bekymmer vid laddning, exempelvis att processen avbryts i förtid eller stannar utan förvarning. Dessutom upplever många tekniska svårigheter med bilarnas appar – 46 procent säger att apparna är långsamma eller opålitliga.
Opel och Peugeot i botten
När det gäller viljan att rekommendera sitt bilmärke hamnar särskilt två märken i botten: Opel och Peugeot. Över hälften av deras ägare ger en betygssättning på 6 eller lägre (på en skala till 10). Bland Opel-ägarna är det bara 11 procent som sätter toppbetyg på 9 eller 10.
Xpeng, BMW och Tesla i topp
Läs också
I andra änden av skalan finns Xpeng, som får beröm för både räckvidd, effektivitet och laddförmåga. Även BMW:s elbilar får positiva omdömen, liksom Porsche, Polestar och Tesla – märken som alla kan räkna med lojala och nöjda kunder.