Audis nya Q5 i laddhybridversion kombinerar kraftfull prestanda med fördubblad batterikapacitet och lång räckvidd.
Just nu läser andra
Med lanseringen av nya Q5 som laddhybrid markerar Audi sin fortsatta satsning på elektrifierade drivlinor. Trots att många förutspådde laddhybridens död för några år sedan, har typen fått nytt liv och växer nu nästan lika snabbt som rena elbilar.
SUV:en erbjuds i två olika varianter: en på 299 hästkrafter och en kraftigare på 367 hk. Båda har fyrhjulsdriften quattro som standard och en kombination av en 2,0 TFSI-bensinmotor på 185 kW samt en elmotor. Den starkare versionen accelererar från 0 till 100 km/h på 5,1 sekunder – den svagare på 6,2 sekunder, enligt Carup.
Det stora lyftet sker på batterisidan. Audi har nästan fördubblat kapaciteten till 25,9 kWh brutto, vilket ger upp till 10 mils räckvidd på el. Det gör modellen till ett starkt alternativ för den som vill köra elektriskt till vardags – utan räckviddsångest.
I Sverige startar priset för Q5 SUV e-hybrid quattro med 299 hk på 679 900 kronor i Proline Edition. Vill man ha 367-hästaren i S-Line Edition får man räkna med minst 724 000 kronor.
Läs också
Leveranserna väntas dra igång efter sommaren.