Volvo Cars fortsätter sin strategiska omställning – med kinesisk teknik i centrum.
Just nu läser andra
Efter att ha återintroducerat det klassiska modellnamnet XC70, nu baserad på en omstylad kinesisk Lynk & Co 08, tycks Volvo Cars ha en ny storsatsning i sikte: XC100. Enligt rykten kan den nya modellen bli Volvos framtida flaggskepp – och tekniken väntas komma direkt från Zeekr 9X, Geelykoncernens premiumhybrid.
Designskisser från kontot sugardesign_1 visar en kraftfull SUV som kombinerar Volvos formgivning med Zeekrs avancerade plattform. Om modellen realiseras kan den få samma laddhybridsystem som Zeekr 9X: en tvåliters turboladdad bensinmotor på 275 hästkrafter, kompletterad av elmotorer som tillsammans levererar hela 885 hästkrafter. Acceleration från 0 till 100 km/h sker på tre sekunder – och elräckvidden är upp till 38 mil, den längsta bland världens laddhybrider, enligt Carup.
XC100 skulle också kunna utrustas med lidar och hamna på nivå 3 av autonom körning enligt SAE-skalan – samma nivå som Volvo EX90.
Tvingas spara miljarder
Det är i ljuset av Volvos massiva sparpaket på 18 miljarder kronor som framtida modeller nu måste utvecklas snabbare och billigare. Under tisdagen kom beskedet att 3 000 ingenjörer och konsulter får lämna bolaget, främst från verksamheten i Sverige.
Läs också
För att kapa kostnader måste Volvo dela fler komponenter och utvecklingsresurser med andra bilmärken inom Geely-koncernen, som Zeekr, Geely Galaxy och Lynk & Co.
– Vi måste dela arkitektur och delar med Geely-märken för att spara miljarder, förklarade Volvo Cars vd Håkan Samuelsson nyligen, samtidigt som han tillbakavisade kritiken att företagets teknikutveckling flyttas till Kina.
Framtiden är elektrifierad – och kinesisk
Volvos samarbete med Geely har pågått en tid. Elbilen EX30 byggdes redan från start på Geelys SEA-plattform. Därefter lanserades minibussen EM90 – i grunden en Zeekr 009 med Volvodesign – som i år sålt i 168 exemplar.
Volvo har dessutom meddelat att nya laddhybrider, särskilt för den kinesiska marknaden, är på väg. I det sammanhanget vore det knappast oväntat om XC100 blev nästa modell i raden att bära både svensk yta och kinesiskt innehåll.