Startsida Bilar Chockbeskedet: Volvos nya modeller byggs med kinesisk teknik

Chockbeskedet: Volvos nya modeller byggs med kinesisk teknik

Nuernberg,/,Germany,-,March,4,,2018:,Volvo,Logo,On
Filmbildfabrik / Shutterstock.com

Volvo Cars fortsätter sin strategiska omställning – med kinesisk teknik i centrum.

Just nu läser andra

Efter att ha återintroducerat det klassiska modellnamnet XC70, nu baserad på en omstylad kinesisk Lynk & Co 08, tycks Volvo Cars ha en ny storsatsning i sikte: XC100. Enligt rykten kan den nya modellen bli Volvos framtida flaggskepp – och tekniken väntas komma direkt från Zeekr 9X, Geelykoncernens premiumhybrid.

Designskisser från kontot sugardesign_1 visar en kraftfull SUV som kombinerar Volvos formgivning med Zeekrs avancerade plattform. Om modellen realiseras kan den få samma laddhybridsystem som Zeekr 9X: en tvåliters turboladdad bensinmotor på 275 hästkrafter, kompletterad av elmotorer som tillsammans levererar hela 885 hästkrafter. Acceleration från 0 till 100 km/h sker på tre sekunder – och elräckvidden är upp till 38 mil, den längsta bland världens laddhybrider, enligt Carup.

XC100 skulle också kunna utrustas med lidar och hamna på nivå 3 av autonom körning enligt SAE-skalan – samma nivå som Volvo EX90.

Tvingas spara miljarder

Det är i ljuset av Volvos massiva sparpaket på 18 miljarder kronor som framtida modeller nu måste utvecklas snabbare och billigare. Under tisdagen kom beskedet att 3 000 ingenjörer och konsulter får lämna bolaget, främst från verksamheten i Sverige.

Läs också

För att kapa kostnader måste Volvo dela fler komponenter och utvecklingsresurser med andra bilmärken inom Geely-koncernen, som Zeekr, Geely Galaxy och Lynk & Co.

– Vi måste dela arkitektur och delar med Geely-märken för att spara miljarder, förklarade Volvo Cars vd Håkan Samuelsson nyligen, samtidigt som han tillbakavisade kritiken att företagets teknikutveckling flyttas till Kina.

Framtiden är elektrifierad – och kinesisk

Volvos samarbete med Geely har pågått en tid. Elbilen EX30 byggdes redan från start på Geelys SEA-plattform. Därefter lanserades minibussen EM90 – i grunden en Zeekr 009 med Volvodesign – som i år sålt i 168 exemplar.

Volvo har dessutom meddelat att nya laddhybrider, särskilt för den kinesiska marknaden, är på väg. I det sammanhanget vore det knappast oväntat om XC100 blev nästa modell i raden att bära både svensk yta och kinesiskt innehåll.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: