Startsida Bilar De flesta förare gör samma fel på vintern – och...

De flesta förare gör samma fel på vintern – och märker det först när det är för sent

De flesta förare gör samma fel på vintern – och märker det först när det är för sent
Shutterstock

När temperaturen sjunker märks det snabbt vilka förare som förberett sig – och vilka som inte gjort det.

Just nu läser andra

Enligt en genomgång från Reidasofficial, som sammanställt vanliga vinterproblem utifrån råd från bilmekaniker och trafiksäkerhetsexperter, ställer vintern helt andra krav än resten av året.

Ändå fortsätter många förare att köra med samma vanor som på sommaren. Det är ofta då problemen uppstår: på uppfarten en kall morgon, i första kurvan eller när sikten plötsligt försvinner.

Gemensamt för många vinterrelaterade bilproblem är att de hade kunnat undvikas – med rätt förberedelser och justerade körvanor.

När bilen inte vill starta – vinterns vanligaste överraskning

Ett svagt batteri är sällan ett problem förrän kylan slår till. Det som fungerade hjälpligt i oktober kan vara helt urladdat i januari.

Resultatet blir en bil som inte reagerar – ibland inte ens låset.

Läs också

Lösning: Kontrollera batteriets skick i förväg. Är det gammalt eller svagt bör det bytas innan vintern, inte mitt i den.

När sikten sviker – trots att du ”gjorde allt rätt”

Vinterns smutsiga vägar ställer höga krav på både vindruta och belysning.

Slitna torkarblad, frusna munstycken eller matta strålkastare kan snabbt göra körningen osäker, särskilt i mörker.

Lösning:

  • Byt vindrutetorkare tidigt på säsongen
  • Använd vinteranpassad spolarvätska
  • Se över strålkastarnas ljusbild och rengör dem regelbundet

Siktproblem är inte irriterande – de är farliga.

Läs också

När vägen ser ofarlig ut, men greppet är borta

Ett av de mest missbedömda vinterproblemen är väglaget.

Asfalt som ser blöt ut kan vara hal, och bromssträckan blir snabbt längre än man räknat med – särskilt om däcken inte är anpassade.

Lösning:
Vänta inte med däckbytet. Kontrollera även mönsterdjup och lufttryck – kyla påverkar båda mer än många tror.

När körstilen blir ett problem i sig

Många olyckor vintertid handlar inte om teknik, utan om beteende. Snabba accelerationer, sena inbromsningar och tvära rattutslag fungerar dåligt när friktionen är låg.

Lösning:
Byt till ett “vintertempo”:

Läs också

  • planera inbromsningar i förväg
  • håll större avstånd
  • kör jämnt genom kurvor

Det sparar både däck, bromsar och nerver.

När slitaget sker i det tysta

Att köra iväg direkt med kall motor känns tidseffektivt – men sliter mer än många tror. Kall olja smörjer sämre och belastningen blir högre på både motor och växellåda.

Lösning:
Låt motorn gå någon minut och kör lugnt tills arbetstemperatur uppnås. Det gäller särskilt dieselbilar.

När parkeringen avgör morgondagen

Var och hur du parkerar på vintern kan avgöra om morgonen blir enkel eller besvärlig.

Snövallar, istappar, blockerade utfarter eller dålig åtkomst efter plogning är återkommande problem.

Läs också

Lösning:
Tänk ett steg framåt:

  • välj plats med låg risk för snö- och isras
  • lämna utrymme runt bilen
  • parkera så att du enkelt kan köra iväg, även efter snöfall

Slutsats: Vintern straffar slarv – men belönar förberedelser

De flesta vinterproblem uppstår inte plötsligt.

De byggs upp av små försummelser: gamla delar, fel vätskor och sommarvanor i vintermiljö.

Den som förbereder bilen och anpassar körningen slipper ofta både dyra reparationer och onödig stress.

Källa: Reidasofficial

Läs också

Ads by MGDK