Startsida Bilar Mekanikern ser samma sak om och om igen – nu...

Mekanikern ser samma sak om och om igen – nu varnar han Volvo-ägare

Nuernberg,/,Germany,-,March,4,,2018:,Volvo,Logo,On
Filmbildfabrik / Shutterstock.com

Under huven på många laddhybrider döljer sig avancerad teknik – och när något går fel kan det snabbt bli kostsamt.

Just nu läser andra

Det menar den finländske mekanikern Jesse Haapala, som den senaste tiden sett ett tydligt mönster i verkstaden.

Vid sin verkstad i Finland arbetar han dagligen med el- och hybridbilar, och enligt honom dominerar ett märke just nu arbetsorderna.

Enligt Carup, som rapporterat om hans erfarenheter, handlar det framför allt om Volvo laddhybrider.

Oväntat många stora reparationer

Det är inte småfel som skickar bilarna till verkstaden. Jesse beskriver hur många av de Volvohybrider han möter kräver omfattande ingrepp, där notan ofta landar långt över vad kunderna räknat med.

I flera fall rör det sig om reparationer på över 30 000 kronor – och när hela batteripaket måste bytas kan kostnaden klättra ännu högre.

Läs också

För bilägare som inte längre omfattas av garanti blir det en obehaglig överraskning, konstaterar han.

Batterier och bakmotorer sticker ut

Batterirelaterade problem är vanliga, men inte ensamma. Jesse har också sett flera fall där den bakre elmotorn – den så kallade ERAD-enheten – slutat fungera helt.

Ett av de mer uppmärksammade fallen gällde en Volvo XC90 som kom in med ett missljud bakifrån bilen.

Till en början var felet svårt att ringa in.

Ljudet var tydligt, men orsaken oklar. Jesse började därför med att undersöka oljan som smörjer systemet mellan elmotorn och drivaxlarna.

Läs också

Metall där den inte ska vara

Vid första kontrollen såg inget alarmerande ut. Några små metallfragment gick att hitta, men inget som direkt tydde på ett haveri. Det verkliga problemet visade sig först när elmotorn demonterades.

Då hittade Jesse metalldelar från kopplingen på en plats i motorn där de inte hör hemma.

Enligt honom är det ett ovanligt fel, som han inte stött på tidigare. Slitaget verkar ha lett till skador på rotorlager – vilket förklarar både ljudet och den omfattande skadan.

I grunden bra bilar

Trots den ökade mängden reparationer är Jesse noga med att nyansera bilden. Att Volvohybrider ofta dyker upp i verkstaden beror också på att det finns väldigt många av dem på vägarna.

Han beskriver märket som överlag välbyggt och säger att han faktiskt uppskattar att arbeta med Volvobilar.

Läs också

Problemen han ser nu betyder inte att bilarna generellt är dåliga – men de visar att avancerad hybridteknik kan bli dyr när något väl går sönder.

Källa: Carup

Ads by MGDK