Ny varning från verkstadsexperter: En mindre krock kan leda till skyhöga elbilsräkningar.
Just nu läser andra
En krock som inte skadar batteriet – men ändå ger ett reparationspris på över 100 000 kronor? Det är verkligheten för allt fler elbilsägare. Nu varnar EV Clinic för en kostsam fälla som gömmer sig bakom pyrosäkringar – små komponenter med stora konsekvenser.
Elbilsbatteriet kopplas bort automatiskt vid krock
Många tänker att batteriet är elbilens största risk – att det kan försämras med tiden eller bli dyrt att byta ut. Men det finns en ny, mindre känd fälla som kan bli ännu dyrare: pyrosäkringen.
Den aktiveras automatiskt vid en krock, när bilens krockkuddar löser ut. Det är en säkerhetsfunktion som kopplar bort högvoltsbatteriet från bilen. Problemet? Att återställa det hela efteråt kan kosta enorma summor – även om batteriet i sig är helt oskadat, skriver bilsajten CarUp.
Kända verkstaden slår larm: 130 000 kronor för ett ”friskt” batteri
EV Clinic i Kroatien, specialiserad på reparation av elbilar, varnar nu för att många begagnade elbilar på marknaden bär på en dyr överraskning. I ett exempel försökte de rädda ett batteri i en krockad BMW – men var tvungna att byta ut fyra pyrosäkringar. Kostnaden? 50 000 kronor.
Men det finns ännu dyrare fall. En verkstad begärde 130 000 kronor för att återaktivera batteriet i en Skoda Enyaq – och enligt EV Clinic är det ingen engångshändelse. Ett liknande fall med en Volkswagen ID.4 nyligen visar att priserna fortfarande är skyhöga hos flera aktörer.
Vissa bilmärken går inte att laga alls
Läs också
I värsta fall går inte batteriet att återaktivera alls. Enligt EV Clinic har vissa kinesiska tillverkare dolt pyrosäkringarna så väl att det är tekniskt omöjligt att byta ut dem. Resultatet? Batteriet måste bytas ut helt – till en kostnad som ofta är högre än vad bilen är värd.
Så mycket kan det kosta – beroende på bilmärke
Här är några exempel på vad EV Clinic tar för att återaktivera ett batteri efter en krock:
- Tesla: 2 000 kr
- Mercedes: 3 300 kr
- Volkswagen, Cupra, Skoda: 33 360 kr
- BMW: 50 416 kr
- Stellantis (t.ex. Peugeot, Opel): 22 407 kr
- BYD, MG och andra kinesiska märken: omöjligt att reparera
Deras lösning: Billigare – men inte billigt
EV Clinic säger sig ha utvecklat en egen metod som gör att de kan återaktivera batterier på ett enklare och billigare sätt än många andra verkstäder. Men även med deras teknik ligger kostnaden för vanliga modeller ofta på 20 000–50 000 kronor.
Rådet: Kolla detta innan du köper elbil
EV Clinics tydliga varning till alla som vill köpa en begagnad elbil: ta reda på om bilen varit inblandad i en krock – och om pyrosäkringen har löst ut. Annars riskerar du att stå med en elbil som fungerar fint men ändå kräver en reparation på över 100 000 kronor – bara för att batteriet är avstängt.