Startsida Bilar Dyra misstaget många elbilsägare gör – kan kosta växellådan

Dyra misstaget många elbilsägare gör – kan kosta växellådan

Olja, oljebyte, mekaniker
Jacktamrong / Shutterstock.com

En Hyundai Kona EV med 35 000 mil på mätaren blev ett varnande exempel.

Just nu läser andra

Det började med ett vinande ljud från framaxeln. Ägaren till en Hyundai Kona EV, som då rullat drygt 32 600 mil, sökte hjälp hos en mekaniker. Ljudet hördes tydligt och blev skarpare i regenerativt läge – när elbilen bromsar för att återvinna energi. Mekanikern konstaterade att felet satt i växellådan och att den behövde bytas.

En ny växellåda monterades och problemet försvann inom två dagar. Bilen körde därefter ytterligare 2 500 mil, men snart var den tillbaka på verkstaden. När oljan tömdes ur växellådan lossades en magnetisk dräneringsplugg som var täckt av metallrester.

Vid nedmontering hittades en spricka i växelhuset, orsakad av en metallbit som kastats runt inne i lådan. Mekanikern upptäckte även oljerester på drivaxelns centrum – där det inte borde finnas någon olja alls – och såg tydliga metallbitar i växellådan. Skadorna var så omfattande att hela växellådan måste bytas, rapporterar Carup.

George, mekanikern som tog hand om bilen, förklarade att problemen kunde ha undvikits med regelbundna oljebyten som hållit drivlinan väl smord. Eftersom oljan aldrig byttes samlades metallpartiklar i oljekanalerna, vilket ledde till kedjebrott, tandskador på kugghjul och slutligen sprickor.

Bakgrunden är att moderna elbilar ofta kyls med olja både i motor och växellåda. Tillverkare lovar ibland att oljan håller ”en livstid”, men i praktiken behöver den bytas för att undvika just dessa skador.

Ads by MGDK