Startsida Bilar Så planeras hastighetsmätaren för att lura ditt öga

Så planeras hastighetsmätaren för att lura ditt öga

Hastighetsmätare, bil
Vitor Miranda / Shutterstock.com

Att din bils hastighetsmätare visar långt mer än bilen klarar av är ingen slump. Bakom siffrorna finns en blandning av designval, marknadsföring och lagstiftning.

Just nu läser andra

Redan 1977 ingrep det amerikanska nationella trafiksäkerhetsrådet mot överdrivna hastigheter på mätarna.
– Unga förare kan inspireras att försöka komma upp i de hastigheterna, sa deras dåvarande generaldirektör Joan Claybrook till CNN, rapporterar Carup.

Även inom EU finns tydliga regler. Mätaren måste minst sträcka sig till bilens faktiska topphastighet, och upp till 200 km/h ska en siffra visas var 20:e km/h. Över 200 km/h gäller en markering var 30:e km/h.

Bland tillverkarna har Volvo gått längst genom att begränsa topphastigheten i sina nya modeller till 180 km/h – ett steg som enligt företaget ska minska olycksstatistiken. Sedan dess har flera andra märken följt efter.

Men varför visar då så många bilar långt mer än de klarar av? CNN:s genomgång visar att den vanligaste förklaringen är symmetri. De flesta kör i hastigheter mellan 70 och 110 km/h, och för att få dessa siffror placerade högst upp på mätaren fylls skalan ut hela vägen, även om bilen aldrig når toppnoteringen.

En annan orsak är marknadsföring. Höga siffror ger intrycket av en snabbare och mer kraftfull bil, även om den faktiska topphastigheten bara är runt 190 km/h. På mätaren kan det ändå stå 260 km/h.

Läs också

Ekonomin spelar också in. Många tillverkare använder samma mätare i flera bilmodeller för att spara pengar. Det gör att även enklare varianter med mindre motorer visar samma teoretiska topphastighet som de kraftfullare modellerna.

Ads by MGDK