Statistiken berättar avslöjar en tydlig trend: elbilar syns allt oftare i botlistorna.
Just nu läser andra
Elbilar börjar synas allt mer i parkeringsstatistiken. För Tesla, Nordens mest sålda elbilsmärke, stod parkeringsböter för 1,95 procent av alla böter i Finland förra året – en ökning från 1,65 procent året innan.
Det kinesiska märket BYD femdubblade sin andel, men siffran är fortfarande låg, 0,05 procent. Förklaringen är enkel: fler elbilar på vägarna ger fler böter, rapporterar Carup och hänvisar till Iltalehti.
Premiumbilar sticker ut
Bland traditionella bilar är det premiumsegmentet som drar till sig flest parkeringslappar. Parkkipate, Finlands största parkeringsbolag, skrev under 2023 ut i genomsnitt 1,41 böter per tio BMW-bilar – samma siffra som för Mercedes-Benz. För Audi låg genomsnittet på 1,25.
Skillnaden mot billigare märken
För märken i en lägre prisklass är nivåerna betydligt lägre. Toyota hamnade på 0,81 böter per tio bilar, Volkswagen på 0,87 och Škoda på 0,95. Siffrorna visar att skillnaden mellan premium- och volymbilar är markant.
Antalet kontra andelen
Iltalehti påpekar att man inte bara kan stirra sig blind på andelen böter. De mest populära märkena får fler böter i faktiska siffror– helt enkelt för att det finns fler bilar av dem. Sett till det totala antalet är det därför Volkswagen som toppar listan.