Två av BMW:s mest omtalade modeller har ställts mot varandra i ett oväntat test. Resultatet skakade om hierarkin och visade att allt inte alltid är som det verkar på vägen.
Just nu läser andra
När BMW lanserade sin nya M5 Touring var det vikten som fick flest ögonbryn att höjas. Nästan 2,5 ton väger modellen – mer än elbilen i5 – trots sina imponerande 727 hästkrafter. Men det var först när bilen ställdes mot M3 Touring som den verkliga överraskningen kom.
Acceleration som vänder spelplanen
Biltestaren Joe Achilles, van vid äldre M3-modeller, satte båda bilarna på prov i en rak duell, rapporterar Carup. Med Launch Control tog sig M3 från 0 till 96 km/h på 3,16 sekunder – snabbare än BMW:s officiella siffror. M5 behövde 3,28 sekunder.
– M3 Touring är ett bättre paket. Den är lite roligare när man pressar den hårt eftersom den är lite mindre.
Komfort möter raketfart
Achilles upplevde att M3 var betydligt mer följsam i fjädringen och smidigare på ojämna vägar, medan M5 kunde kännas mer kompromissad. Han menade också att M3 på ett imponerande sätt lyckades vara både en praktisk vardagsbil och en högpresterande sportmaskin – något han beskrev som otroligt.
När hierarkin bröts
Historiskt sett har M5 alltid dominerat modellserien, men den ökade vikten har förändrat maktbalansen. Spanien och Österrike har tidigare experimenterat med högre hastighetsgränser på motorvägar – men i BMW:s eget test visade det sig att M3 tog klivet framåt.
Insidan avslöjar mer
Skillnaderna märktes inte bara i körupplevelsen utan också i interiören. Joe konstaterade att M5 kändes billigare och mer kompromissad, särskilt i jämförelse med M3 som han ansåg vara noggrant byggd och av högre kvalitet.
Slutsats: dyrare men inte bättre
Läs också
Slutsatsen från testet är tydlig: M3 Competition Touring framstår som den mer konsekventa och kompletta modellen. Den är lättare, snabbare och mer genomarbetad i detaljerna – trots att M5 är både dyrare och marknadsförs som seriens flaggskepp.