I Norge har ett visst bilmärke gjort sig särskilt känt – i alla fall för att fastna i fartkameror. Samtidigt växer kraven på att Sverige ska skärpa sina regler.
Just nu läser andra
När norska myndigheter summerade hur mycket deras fartkameror dragit in under 2024, stack ett märke ut – Tesla. Av de totalt 266 miljoner kronorna som bötfälldes ut på norska vägar, stod Tesla för 26 miljoner. Det innebär att 4,3 procent av landets Teslaägare registrerats för fortkörning. På listan följde Mercedes-Benz och Audi. Varför just dessa tre märken dominerar, kommenterar inte polisen.
– Uppmaningen är densamma oavsett vilken typ av bil du kör; var medveten om och observera hastighetsgränsen, och håll dig till den, säger trafikpolisen Vivi Ann Torill Haukås till NRK P4, enligt Carup.
Och det kostar att trycka lite för hårt på gaspedalen i Norge. Böterna ligger på mellan 1 200 och 15 000 kronor. Dessutom kan föraren få prickar på körkortet. Vid åtta eller fler prickar dras det in i sex månader.
I Sverige är läget ett annat. Fortkörningsböter här ligger mellan 1 500 och 4 000 kronor – ett belopp som kritiserats för att vara för milt, särskilt för höginkomsttagare.
Läs också
– För en student kanske 1500 kronor är mycket. Men för någon som arbetar och har en bra lön är det ingen stor summa. Om vi tittar på Norge har de böter som är avskräckande, säger trafikpolisen David Askeröd i Karlstad.
En annan skillnad är tekniken. Norge har byggt upp ett stort nätverk av fartkameror som även mäter genomsnittshastigheten mellan två punkter – en metod som Trafikverket i Sverige gärna sett testas.
Regeringen har dock valt att inte gå vidare med förslaget. Infrastrukturminister Andreas Carlsson meddelade redan förra året att det inte finns några planer på att införa sådana åtgärder under hans regering, även om Trafikverkets rapporter har uppmärksammats. Enligt honom har regeringen i nuläget inte vidtagit några förberedande steg.