Regeringen gör om sitt förslag till elbilsbonus efter EU-kritik. Nu sänks pristaket med 50 000 kronor – vilket betyder att flera populära elbilar blir utan stöd. Samtidigt riktas pengarna tydligare till hushåll med lägre inkomster.
Just nu läser andra
Bonusen krymper och riktas om
När regeringen nästa år inför en ny elbilsbonus blir stödet lägre – och mer selektivt. Naturvårdsverkets nya förslag innebär att bonusen minskar från 54 000 till 46 800 kronor för hushåll som tjänar upp till 80 procent av medianlönen. För de med allra lägst inkomster höjs stödet till 64 800 kronor.
Efter juni 2028 sänks bonusen ytterligare, till mellan 32 400 och 42 400 kronor beroende på inkomstnivå, rapporterar Vi Bilägare.
EU krävde skarpare regler

Förslaget fick först underkänt av EU eftersom bonusen ansågs för bred. För att få ta del av EU-medel – som står för tre fjärdedelar av finansieringen – måste Sverige nu rikta stödet mer precist mot hushåll som påverkas mest av de nya klimatavgifterna på bensin och diesel.
– Det här handlar inte om att öka antalet elbilar, utan om att stötta de hushåll som har svårt att byta bort sin fossilbil, säger Tea Alopaeus, klimatpolitisk analytiker på Naturvårdsverket.
Totalt avsätts fem miljarder kronor till den nya bonusen under sju år.
Dyrare elbilar mister stödet
Läs också
En tydlig förändring gäller pristaket: elbilen får nu kosta max 450 000 kronor, jämfört med 500 000 tidigare. EU vill minska risken för att höginkomsttagare blir först att söka bonusen.
Det innebär att flera modeller – bland annat vissa versioner av Mini, Volkswagen ID.3, Kia EV3, BMW iX1 och Ford Explorer – hamnar över gränsen och blir utan stöd.
– Det här var ett krav från EU-kommissionen, säger Alopaeus. – Men vi bedömer att många ansökningar ändå kommer gälla begagnade bilar.
Bonus även utan fossilbil
Till skillnad från tidigare behöver man inte längre ha ägt en bensin- eller dieselbil för att söka bonusen. Syftet är att göra systemet enklare och mer rättvist.
Klockan tickar mot 2026
För att bonusen ska kunna införas krävs ett snabbt godkännande från EU och en ny svensk förordning. Regeringen siktar på att starta systemet redan den 1 februari 2026.
Läs också
– Det är ett väldigt brådskande arbete, särskilt att bygga it-systemet för ansökningarna, säger Alopaeus.
Kort sagt: billigare elbilar premieras – medan dyrare modeller tappar stödet när regeringen skruvar om bonusen för att blidka EU och rikta stödet till dem som behöver det mest.