Startsida Bilar Experter varnar för dödlig biltrend: Ökande SUV-försäljning utsätter barn under...

Experter varnar för dödlig biltrend: Ökande SUV-försäljning utsätter barn under 9 år för fara

barn biler cykel bike children street cars uheld accident
Shutterstock

För varje ytterligare 10 cm i motorhuvans höjd ökar risken för att en fotgängare dödas med 27 %.

Just nu läser andra

För varje ytterligare 10 cm i motorhuvans höjd ökar risken för att en fotgängare dödas med 27 %.

Allvarliga döda vinklar

Den växande populariteten för högre fordon som SUV:ar skapar allvarliga döda vinklar för förare, vilket ökar risken för barn och andra utsatta fotgängare.

En ny rapport varnar för att barn upp till nio år kan vara helt osynliga från förarplatsen i många moderna fordon om de står precis framför bilen.

En växande säkerhetsfråga

SUV’ar står nu för 56 % av alla nya bilförsäljningar i Europa, upp från endast 12 % år 2010. Denna ökning har lett till en dramatisk höjning av fordonens höjd.

Läs också

Enligt uppgifter från Transport & Environment (T&E) och Clean Cities har den genomsnittliga fronthöjden på nya bilar ökat från 76,9 cm år 2010 till 83,8 cm år 2024.

År-för-år ökning i storlek och risk

Varje år blir nya fordon i Europa lite högre – i genomsnitt cirka en halv centimeter.

Denna gradvisa ökning innebär att dagens genomsnittliga bil har en motorhuv som är tillräckligt hög för att dölja ett litet barn i en död vinkel, med förödande konsekvenser för säkerheten i stadsmiljöer, enligt El Economista.

Ett rop på reglering: 85 cm som gräns föreslås

Som svar på detta föreslår T&E och Clean Cities nya EU-regler som begränsar fronthöjden till 85 cm senast år 2035.

De hävdar att en sådan gräns för fordonens dimensioner avsevärt skulle kunna minska dödsolyckor i städer, särskilt bland fotgängare och cyklister.

Dödlig ekvation: Mer höjd, mer skada

Studien fann att för varje extra 10 cm i motorhuvans höjd ökar risken för dödsfall för en fotgängare med 27 %.

Högre fordon skymmer inte bara sikten utan träffar också känsligare delar av kroppen vid en kollision.

Andra förare är också i fara

Farorna gäller inte bara fotgängare.

Rapporten lyfter fram att SUV:ar och pickup-bilar med hög front innebär 20 % till 50 % högre risk för allvarliga skador för förare och passagerare i mindre bilar vid en krock.

En dold fara vid övergångsställen

En av de mest alarmerande insikterna: barn som korsar vägen vid övergångsställen kan vara helt osynliga för SUV-förare.

Trots att den urbana infrastrukturen är utformad för att prioritera fotgängares säkerhet, motverkas dessa insatser av högre fordon med stora döda vinklar.

Spanien och Europa följer trenden

Trenden gäller i hela EU, där nya bilmodeller blir allt högre.

Kampanjgrupper varnar för att utan åtgärder kan stadsmiljöer bli ännu farligare för dem som går eller cyklar.

Trycket för säkrare gator växer

Förespråkare menar att bilindustrins fixering vid storlek och status måste balanseras med reglering.

När fler städer strävar efter ”ren och säker” mobilitet ökar trycket för att omforma inte bara vägarna, utan även bilarna, för stadslivets behov.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: