Allvarliga brister i styrning och hjulupphängning får FDM att slå larm – Tesla erkänner inte problemet.
Just nu läser andra
Tesla har det tufft just nu – inte bara med vikande försäljning, utan även med allvarliga kvalitetsproblem. Flera rapporter visar att styrningen och bakhjulsupphängningen på Model 3 och Model Y kan vara farligt instabila. Det danska bilistförbundet FDM varnar nu för att bilarna i vissa fall är så slitna att de inte klarar besiktningen.
Nästan 25 procent av Model 3 underkändes
FDM har tidigare slagit fast att nästan var fjärde Tesla Model 3 från årsmodell 2020, som besiktigades under 2023, fick underkänt – bland annat på grund av att rattstången hade stora glapp. Enligt FDM är problemet så allvarligt att ratten kan röra sig i sidled och uppåt eller nedåt, vilket gör bilen osäker att köra.
– Sådana brister förväntar vi oss inte på så pass nya bilar. Det handlar om säkerhetskritiska delar, säger Lone Otto, teknisk rådgivare på FDM, skriver Teksajten.se.
Bakvagnen sviktar också
Problemen slutar inte vid ratten. Även i bakhjulsupphängningen har FDM upptäckt glapp i bussningarna när bilen lyfts vid kontroll – en standardmetod som används på alla bilmärken. Men Tesla menar att deras bilar ska kontrolleras på ett annat sätt, enligt egna instruktioner.
Läs också
FDM avfärdar detta och menar att samma regler ska gälla oavsett märke.
Tesla förnekar – men tvingas till åtgärd
Trots att många ägare hört av sig om samma problem, har Tesla hittills vägrat erkänna att det rör sig om ett generellt fel. Efter flera påtryckningar har företaget ändå gått med på att ta fram en ny metod för att mäta glapp i styrningen under belastning.
FDM har haft löpande kontakt med danska Transportstyrelsen. I början av juni hölls ett möte där myndigheten tydligt fastslog att alla bilar – även Teslas – ska testas enligt samma regelverk. Om glappet bedöms som allvarligt, ska bilen underkännas.
Situationen i Sverige
– Svensk Tesla‑forum (Tesla Club Sweden) har flitigt diskuterat besiktningsproblem med lösa spindelleder och länkarmar. En användare rapporterade:
“Undre spindellederna var glappa. … Jag såg hur de glappade när han bände!”
– Carup.se rapporterar att svenska besiktningsstationer inte alltid kan kontrollera vissa delar på elbilar, särskilt bromsrör, eftersom plastskydd blockerar inspektion.
FDM: ”Bilägarna hamnar i kläm”
Lone Otto på FDM välkomnar myndighetens besked:
– Det är viktigt att vi får tydliga regler som inte kan tolkas olika beroende på biltillverkare. Just nu drabbas bilägarna när deras bilar underkänns, men Tesla vägrar ta ansvar.
Kan räknas som köprättsligt fel
Enligt FDM kan problemen klassas som ett köprättsligt fel om bilen fortfarande omfattas av Teslas garanti (fyra år eller 80 000 km) eller den tvååriga reklamationsrätten. De uppmanar därför alla Tesla-ägare att låta en oberoende verkstad kontrollera bilen innan garantin går ut.
Tips: Om du äger en Model 3 eller Model Y – särskilt av årsmodell 2020 – bör du snarast kontrollera styrning och upphängning för att undvika kostsamma reparationer eller en underkänd besiktning.