En finsk expertmekaniker varnar för en dold risk som kan förstöra laddhybriders motorer – även på bilar med låga miltal.
Just nu läser andra
En Kia laddhybrid från 2021 rullade in på verkstaden med bara 4 000 mil på mätaren. När expertmekanikern Jesse Haapala öppnade oljelocket möttes han av en chock: motoroljan var vitaktig, tunn och luktade bensin.
– Motoroljan såg ut så här. Det är inte riktigt normalt. Oljan luktade bensin, som bensinen på en gräsklippare, berättar han enligt Carup.
Jesse, som gjort sig känd på sociala medier för att analysera bilproblem, förklarar att fenomenet orsakas av upprepade korta körningar där bensinmotorn knappt hinner bli varm. Vid kallstart används en rikare bränsleblandning som kan tränga förbi kolvringarna och hamna i oljan.
Konsekvenserna kan bli förödande: vevaxel, lager, kolvar och cylindrar slits snabbt och risken för ett totalhaveri ökar. Enligt Jesse är biltillverkarna medvetna om risken, vilket syns i serviceintervallerna.
– På vanliga dieselbilar är serviceintervallet två år eller 30 000 km, men på plug-in hybrider är det ett år eller 15 000 km. De vet att det inte är bra för dessa motorer att bara köras korta sträckor, säger han.
Läs också
För att undvika skador rekommenderar Jesse att bilägare byter olja årligen, använder högkvalitativa oljor och filter samt kör bensinmotorn regelbundet.
Han förklarar att motorn inte mår bra av att bara köras korta sträckor och att den behöver värmas upp ordentligt, annars kan delar som kamaxlar börja rosta.