EU skärper reglerna för däck i tre steg fram till 2032. Syftet är att minska utsläppen av mikroplaster, men förändringen kan slå hårt mot lågprisdäcken.
Just nu läser andra
Redan 2028 börjar de nya reglerna gälla. Från och med det året ska alla nya däck som lanseras på marknaden leva upp till kraven på lägre partikelutsläpp.
År 2030 måste alla nya bilar som säljs vara utrustade med dessa däck, och 2032 blir reglerna helt genomgående – då ska samtliga däck som säljs i EU klara de nya miljökraven, rapporterar Carup.
Bakgrunden till regelverket, som ingår i Euro 7-paketet, är att bilar blir allt tyngre, inte minst på grund av elbilar. Tyngre fordon leder till mer slitage och högre utsläpp av partiklar i luften.
– Det är viktigt att notera att trots att elbilar sliter ut sina däck mer än andra bilar, är den totala miljöbalansen fortfarande positiv för elbilar. Elbilar har inga lokala utsläpp när de kör, och eftersom bilarna regenererar sin energi blir det också mindre bromsslitage och bromsdamm från dem, säger Daniel Thorsell vid norska Trafikverket till TV2, enligt Carup.
Branschen har under lång tid arbetat med att utveckla mer hållbara däck, och enligt däckexperten Lasse Dahlqvist är de nya reglerna ett naturligt steg som snarare speglar ett arbete som redan pågått länge.
Läs också
Han framhåller samtidigt att kraven kan innebära att många billigare däckmodeller slås ut, eftersom det blir både mer komplicerat och kostsamt att tillverka däck som uppfyller de nya miljökraven.
Även körbeteendet lyfts fram som en viktig faktor. Thorsell betonar att förarens stil och körkunskap spelar en stor roll för hur snabbt däcken slits. En aggressiv körstil leder till betydligt högre slitage, medan ett varsamt körsätt kan minska utsläppen av partiklar och förlänga däckens livslängd.