Startsida Bilar Kontroversiellt förslag: Bromsljus fram på bilar kan bli verklighet

Kontroversiellt förslag: Bromsljus fram på bilar kan bli verklighet

Trafik, bilar
Roland Magnusson / Shutterstock

Forskare hävdar att bromsljus framtill kan minska olyckor – men trafikpolisen varnar för kaos på vägarna.

Just nu läser andra

Tanken på att bilar skulle utrustas med bromsljus även i fronten väcker både nyfikenhet och oro. I Slovakien genomfördes redan ett fullskaligt test där omkring 3 000 fordon under ett års tid försågs med bromsljus fram. Efter försöket var 75 procent av deltagarna positiva till idén. Men trots det finns fortfarande stora frågetecken.

I Österrike har Trafiksäkerhetsinstitutet TU i Graz nu tagit idén vidare. Genom att analysera 200 verkliga olyckor i simuleringar, kunde forskarna visa att mellan 7 och 17 procent av olyckorna hade kunnat undvikas om fordonen haft bromsljus framtill.

Forskarna menar att bilarna då skulle bli mer synliga i trafiken och att det skulle bli tydligare för fotgängare och andra bilister vad föraren avser att göra – särskilt i korsningar och stadsområden där hastigheterna är lägre. De betonar att en säkrare trafikmiljö skulle kunna skapas genom denna typ av signalering.

Men trafikpolis Anders Schääf är inte lika övertygad. Han ser framför sig kaosartade scener i tät trafik:

– Jag ser framför mig E6 i Göteborgsområdet eller E4 Essingeleden Stockholm där sex respektive åtta filer med fordon under högt trafiktryck, mörker och så lyser strålkastare fram samtidigt som det blinkar bromsljus både fram och bak likt en ljusshow, säger han till Carup.

Läs också

Han medger att idén skulle kunna fungera i vissa miljöer:

– Idén skulle möjligtvis fungera i stadsmiljö eller områden där bilister och fotgängare möts och hastigheten är lägre men hur ska man styra att inte bromsljusen fungerar på andra sträckor.

Det återstår dock en lång väg innan en sådan förändring skulle kunna bli verklighet i Sverige. Enligt Schääf är bara lagändringen i sig en omfattande process, och han påpekade att han visserligen hört talas om undersökningen men inte är helt insatt i resultatet.

Schääf var också försiktig med att kommentera forskningsrapporten från Graz. Han förklarade att han inte hade läst rapporten och kunde därför bara uttala sig i egenskap av trafikpolis och privatperson – och enligt honom lät förslaget något märkligt.

Ads by MGDK