Stora kampanjer på nya bilar pressar priserna – och konsekvenserna märks direkt på begagnatmarknaden. Bilhandeln varnar för att den som vill sälja nu riskerar stora förluster.
Just nu läser andra
Bilbranschen erkänner att man ”välter begagnatmarknaden över ända” när stora lager av nya bilar nu säljs ut. För att skydda sig själva har finansbolagen redan agerat. – Om man tittar på leasingkontrakt som skrivs nu är andrahandsvärdet nedskrivet mycket mer än det bara var för ett år sedan. Så marknaden förbereder sig. De vill ha marginal sedan när bilen ska säljas vidare, inget finansbolag vill sitta med risk, säger Ronny Svensson till Carup.
För den enskilde bilägaren kan effekten bli dramatisk. Svensson ger ett exempel:
– Om du har en bil som du köper in idag för 600 000 kronor har den ett beräknat framtida värde på hälften, det vill säga 300 000 kronor. Sedan om bilhandlaren ger en rabatt på 100 000 kronor så att bilen bara kostar 500 000 kronor. Då sjunker andrahandsvärdet till 250 000 kronor. Det blir den som redan har en sådan bil och köpte den för 600 000 kronor som blir förloraren.
Skillnaden mellan olika bilmärken är tydlig. Volvo, som har stora volymer i Sverige, påverkas mindre av prisfallen, medan mindre etablerade märken riskerar att drabbas hårdare. Som exempel nämne Svensson att om ett märke som BYD skulle sänka priset med 100 000 kronor, kan andrahandsvärdet rasa med mer än hälften av sänkningen.
Det är framför allt ägare till bilar som är mellan två och fyra år gamla som hamnar i en svår situation. Svensson menar att det bästa är att vänta ut marknaden, eftersom det kan ta ett par år innan priserna stabiliseras. Att sälja nu innebär däremot stora förluster för den som vill byta bil.
Läs också
Under tiden lockar återförsäljarna med mycket låga månadskostnader för nya bilar, vilket gör att intresset för begagnade bilar minskar ytterligare. Svensson påpekar att ingen vill köpa en begagnad bil för samma pris som en ny, vilket leder till ett överskott på begagnatmarknaden. Tidigare kunde överskottet exporteras till Europa, men även där börjar lagren bli fyllda.
Han sammanfattar situationen med att reorna gynnar den som vill köpa nytt, men missgynnar den som vill sälja. Effekten blir att många tvingas sänka priset kraftigt på sina begagnade bilar.