Startsida Bilar Ny EU-avgift höjer bränslepriserna – så påverkas svenska bilister

Ny EU-avgift höjer bränslepriserna – så påverkas svenska bilister

Bensin, tanka
Trygve Finkelsen / Shutterstock.com

Från och med 2027 införs det nya europeiska systemet ETS2 – en klimatavgift som ska få ner koldioxidutsläppen men som också väntas höja drivmedelspriserna markant.

Just nu läser andra

När EU:s nya utsläppssystem ETS2 träder i kraft kommer varje kilo koldioxid från fossila bränslen att behöva täckas av en utsläppsrätt. Systemet innebär att drivmedelsbolagen måste köpa dessa rättigheter – men kostnaden kommer till slut att hamna hos bilisterna.

Enligt Viktor Gunnarsson, ansvarig för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige, ska själva utsläppsrätterna betalas av drivmedelsdistributörerna, men direktivet kräver samtidigt att kostnaden förs vidare till slutkunden, rapporterar Carup.

Systemet ska börja påverka bränslepriserna 2027, även om införandet kan skjutas upp till 2028 om särskilda kriterier uppfylls. Auktioner av utsläppsrätter kommer att hållas flera gånger per år där aktörerna bjuder mot varandra – men exakt hur det ska fungera i praktiken är ännu oklart.

Priset kan stiga med upp till 2,50 kronor litern

Debatten om hur mycket dyrare bensin och diesel blir har pågått i månader. Enligt de nivåer som nämns i utsläppshandelsdirektivet handlar det om 1–2 kronor per liter, men tidig handel med utsläppsrätter pekar på att ökningen snarare kan hamna mellan 2 och 2,50 kronor per liter.

Hur höga priserna faktiskt blir beror på utbud och efterfrågan – ju färre utsläppsrätter och ju långsammare omställningen till fossilfria alternativ går, desto dyrare blir det.

Läs också

Systemet omfattar det fossila innehållet i bensin, diesel och E85, men även uppvärmningsbränslen som naturgas, kol och eldningsolja.

Sverige redan igång – men tekniska problem kvarstår

Sverige har redan börjat implementera systemet och testkör nu rapporteringen av utsläppsdata till Naturvårdsverket. Nästa år ska rapporteringen verifieras, och från 2027 ska en utsläppsrätt lämnas in för varje rapporterat kilo koldioxid.

Gunnarsson påpekar att flera EU-länder ännu inte fullt ut infört systemet och att vissa kräver förändringar – bland annat på grund av oro för att priset ska slå hårt mot hushåll och småföretag.

Fördel för elbilar – om systemet fungerar

Eftersom ETS2 innebär ett kostnadspåslag på fossila drivmedel väntas elbilens driftskostnad framstå som mer fördelaktig.
– De flesta som köper en bil räknar både på inköpskostnad och drift. Relativt sett förbättras elbilens kalkyl på grund av det här, säger Viktor Gunnarsson.

Han menar också att systemet i grunden fungerar som ett utsläppstak för hela Europa – förutsatt att alla medlemsländer genomför det.

Ads by MGDK