En kommande ändring påverkar hur både nya och framtida bilmodeller ska lysa upp vägarna, och många förare kommer att märka skillnaden i vardagen.
Just nu läser andra
När man ger sig ut i trafiken en mörk eftermiddag kan det snabbt bli svårt att se vem som egentligen kör framför en.
Många har nog upplevt att ligga bakom en bil där bakljusen är helt släckta, trots att sikten är dålig. Det skapar otrygghet och kan i värsta fall leda till farliga situationer på vägarna.
Allt fler förare litar på att bilens automatiska belysning ska lösa det åt dem, men riktigt så enkelt är det inte.
Nu är en förändring på väg.
EU inför nämligen nya regler för bilars ljus, och det får betydelse för alla nya modeller som kommer ut på vägarna de närmaste åren.
Läs också
Det skriver det svenska mediet Carup.se.
Bakljusen ska alltid vara tända
Enligt Vi Bilägare har EU godkänt en regeländring som innebär att nya bilar måste ha både varselljus och bakljus tända även i dagsljus.
Kravet gäller för bilmodeller som typgodkänns från och med 22 september 2024.
Bakgrunden är många klagomål på bilar som kör med släckta bakljus i svagt dagsljus, skymning eller dimma.
Polismannen Joakim Abrahamsson är en av dem som länge varit frustrerad över problemet.
Läs också
”Det går inte att lita på det här. Om man kör utan bakljus i dimma finns det risk att någon kör in i en bakifrån. Tänk dig dessutom om du kommer ut i mötande körfält och där står en timmerbil,” säger han.
Äldre bilar undantas tills vidare
De nya reglerna innebär att bakljusen ska vara tända när ljuset ligger mellan 1.000 och 7.000 lux, vilket i praktiken motsvarar allt från mulet väder till fullt dagsljus.
Ändringen gäller bara nya bilmodeller, men målet är att alla bilar ska omfattas senast 2027, enligt Vi Bilägare.
Tidigare var tanken att släckta bakljus skulle spara energi, men med dagens LED-teknik är skillnaden så liten att trafiksäkerheten nu väger tyngst.