Ny stor undersökning visar vilka bilmodeller som är mest frustrerande att äga – och en välkänd SUV i Sverige hamnar i botten.
Just nu läser andra
Tusentals bilägare har sagt sitt
Den brittiska biltidningen What Car? har låtit nästan 30 000 bilägare svara på frågor om sina erfarenheter det senaste året – inte baserat på tillverkarens data, utan på vad de som kör bilarna faktiskt upplevt i vardagen.
Syftet? Att ta reda på vilka bilar som krånglar mest – och som kostar både tid, tålamod och pengar.
Resultatet? En modell som är mycket populär i Sverige får bottenbetyg.
Nissan Juke i botten – drabbar var tredje ägare
Undersökningens minst pålitliga bil är Nissan Juke – en liten SUV som säljer bra i Sverige. Men enligt ägarna själva är det ett val som kan bli dyrt, det skriver Teksajten.
Läs också
Nästan var tredje Juke-ägare säger att bilen gått sönder under det gångna året – och i de flesta fallen blev den helt obrukbar. 80 procent av de rapporterade felen gjorde att bilen inte ens gick att köra.
Vanliga problem: motorfel, dåliga batterier och krånglande bromsar. Över hälften av reparationerna kostade dessutom mer än 18 000 kronor.
MG 4 – billig elbil med dyra brister
På andra plats hamnar MG 4 – en kinesisk elbil som lanserades 2022. Prislappen lockar, men enligt ägarna märks det också på kvaliteten.
Precis som med Juke rapporterade ungefär en tredjedel av MG 4-ägarna fel under året. Problemen spänner över hela bilen – från elsystemet till navigationen, interiören och batteriet.
MG täckte mer än hälften av kostnaderna, men många tvingades ändå betala uppemot 13 000 kronor ur egen ficka.
Opel Mokka-e – snygg, men opålitlig
Tredjeplatsen går till Opel Mokka-e – en elbil som ofta får beröm för sin design. Men under ytan är det annat ljud i skällan.
55 procent av ägarna upplevde att bilen havererade det senaste året. Batteriproblem var vanligast, men även klimatanläggningen och navigationssystemet orsakade huvudbry.
Tillverkaren stod oftast för kostnaderna, men många tvingades ändå betala flera tusenlappar själva.