När sommarens åskoväder drar in kan skador för miljonbelopp uppstå – och elbilar är särskilt utsatta.
Just nu läser andra
En Ford som totalförstördes på motorvägen efter ett blixtnedslag är bara ett exempel på hur förödande naturens krafter kan vara. Elbilar, med sin känsliga teknik, tillhör de fordon som löper störst risk att drabbas när åskan går.
Bakom skadorna döljer sig ofta en så kallad elektromagnetisk puls, något som kan påverka elektronik i en radies på upp till två kilometer från nedslaget. Förra året beräknades skador till följd av detta uppgå till flera hundra miljoner kronor, enligt försäkringsbranschen.
Johan Bäckström, författare till ”Åskskyddshandboken”, berättar om ett fall där en elbil slogs ut helt under ett åskoväder.
– Jag har hört om fall där en elbil blev totalförstörd under ett åskoväder och fick bärgas ut på morgonen, säger han till Elinstallatören, enligt Carup.
En vanlig miss är att låta bilen stå inkopplad i laddboxen under ovädret. Har man inget överspänningsskydd, är det bästa man kan göra att koppla ur sladden.
Läs också
För att minska risken ytterligare rekommenderas ett Typ-2-skydd, ett mellanskydd som installeras i laddboxen och ofta räcker för de flesta hushåll. På platser med högre risk för blixtnedslag kan det däremot krävas mer avancerade lösningar, som ett ringledningssystem som leder bort energin i marken via potentialutjämningsledare.
För allmänna laddstationer är skyddet redan på plats – där ställs nämligen krav på ett komplett åskskydd, vilket innebär att du som bilist inte behöver oroa dig lika mycket om du laddar där.