Startsida Bilar ”Livsfarligt att göra själv” – Fordchefens hårda varning till bilmekare

”Livsfarligt att göra själv” – Fordchefens hårda varning till bilmekare

Repair,Car,Service,bilmekaniker
Shutterstock.com

Reparationer av elbilar lockar allt fler hobbymekaniker – men riskerna kan vara dödliga.

Just nu läser andra

Att själv laga en elbil efter en krock eller batteriskada är något som blir allt vanligare – särskilt sedan instruktionsvideor på sociala medier sprids snabbt. Jesse Haapala, en finsk verkstadsexpert med stor följarskara på Youtube, är en av dem som delar reparationsklipp som inspirerar bilentusiaster att ta saken i egna händer, skriver Carup.

Men det väcker oro hos Ford Finlands reservdels- och servicechef Matti S. Koponen. Trots att han hyllar Haapalas kompetens, höjer han ett varnande finger:

– All heder till honom. Det är fantastiskt att det finns en så kompetent kille som har tagit batterireparationer på hjärtat. Det finns dock en risk om den här typen av verksamhet idealiseras. Kommer folk att behålla det i sina egna händer om verksamheten börjar sprida sig? Om det saknas utbildning och folk inte riktigt vet vad de gör, ökar riskerna. Som tur är skrämmer elektricitet folk med sunt förnuft, säger han till Ilta-Sanomat.

Riskerna är inte bara tekniska – de kan vara direkt livshotande. Koponen poängterar att elbilar ofta har 400 volt i batteriet, medan vissa modeller redan kommit upp i 800 volt. Det kan få dödlig utgång om något går fel.

Läs också

Att arbeta ensam är direkt olämpligt, enligt Fordchefen. Han beskriver hur en andra person alltid måste finnas till hands med en särskild säkerhetspinne:
– Den andra mekanikern måste ha en träpinne som ser ut som en herdestav. Utan pinne är du också ett offer. Ju fler volt i batteriet, desto längre når ljusbågen, säger han.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: