Volvo lanserar ett banbrytande säkerhetsbälte som använder realtidsdata och sensorer för att anpassa sig till både passagerare och olyckssituation.
Just nu läser andra
När Volvos säkerhetscenter nu firar 25 år gör man det med en banbrytande innovation: ett bälte som skräddarsyr skyddet i realtid.
Systemet bygger på ett nätverk av sensorer – både inne i bilen och på utsidan – som tillsammans analyserar passagerarens längd, vikt, kroppsform, sittposition samt bilens hastighet och krockriktning. Inom ett ögonblick avgör bilen vilken bältesinställning som passar bäst.
Till exempel får en större person vid en allvarlig olycka en högre bältesbelastning för att minska risken för huvudskador. En mindre passagerare vid en lindrig smäll får däremot ett mjukare motstånd – för att undvika revbensskador.
Den revolutionerande säkerhetslösningen kommer att lanseras i Volvos kommande elbil EX60 under nästa år. Tekniken, som Carup tidigare avslöjat via patenthandlingar, kallas världens första multiadaptiva säkerhetsbälte.
Läs också
– Världens första multiadaptiva säkerhetsbälte är ytterligare en milstolpe för fordonssäkerhet och ett utmärkt exempel på hur vi utnyttjar realtidsdata med ambitionen att bidra till att rädda miljontals fler liv, säger Åsa Haglund, chef för Volvo Cars säkerhetscentrum.
Till skillnad från traditionella bälten är det här systemet inte statiskt. Det förändras i stunden och tar hänsyn till faktorer som tidigare aldrig vägts in i bälteslogik.