En mjukvaruuppdatering som skulle förbättra säkerheten ledde i stället till långsammare laddning – och en rättsprocess som nu kostar Tesla över sex miljoner kronor.
Just nu läser andra
Det började med att 118 norska Teslaägare gick samman för att stämma elbilsjätten. Anledningen: en mjukvaruuppdatering från 2019 som skulle förbättra säkerhet och batteriets livslängd, men som i praktiken sänkte laddhastigheten via Teslas snabbladdare med upp till 30 procent, enligt Carup.
Teslas försvar byggde på att uppdateringen var nödvändig och inte minskade bilarnas värde i någon större utsträckning. Bolaget kallade kraven på ersättning ”oproportionerliga” och hänvisade till att domstolarna baserade sina beslut på antaganden. Men den senaste domen går emot företaget. Oslo tingrett har nu avgjort 112 av de återstående fallen och konstaterar att Tesla brutit mot vad man marknadsfört.
Oslo tingsrätt bedömer att skadeståndet är rimligt med hänsyn till att Model S är en dyr bil och att den sänkta laddhastigheten haft direkt påverkan på bilens räckviddsförmåga – något som utgjort en särskiljande faktor jämfört med andra elbilar, enligt rett24
Domen innebär att Tesla ska betala 50 000 norska kronor till varje enskild ägare – vilket totalt landar på över 5,6 miljoner kronor i skadestånd. Därtill tillkommer drygt en halv miljon i rättegångskostnader, vilket gör att summan överstiger sex miljoner svenska kronor.
Läs också
Bakgrunden till domen sträcker sig flera år tillbaka. I det första rättsliga skedet valde domstolen att pröva sex så kallade testfall. Då gick Tesla segrande ur processen. Men efter överklagan fick några av bilägarna rätt – och när Tesla försökte ta ärendet till Norges högsta domstol nekades prövning.
Om fler ägare kräver ersättning kan kostnaden för mjukvaran bli mångdubbelt högre.
.