Volvo, Citroën och till och med Ford riskerar att försvinna från bilvärlden – det menar flera norska branschexperter.
Just nu läser andra
Bilvärldens karta håller på att ritas om. Enligt Robert Næss, investeringschef på Nordea, går utvecklingen mot färre men större aktörer. Han menar att europeiska jättar som BMW och Mercedes kan överleva som varumärken – men i kinesisk regi, och med produktion förlagd till Asien. Just Volvo lyfter han som ett konkret exempel: ett märke som fortfarande uppfattas som svenskt, men som ägts av kinesiska Geely sedan 2010.
– Det är inte farligt att köpa bil från kända märken idag. Men det kommer att bli färre aktörer framöver, säger Næss till norska Motor.
Hans analys får medhåll av Jon Winding-Sørensen, en av Norges mest erfarna biljournalister, som menar att det inte längre är bilmärken som väcker intresse hos konsumenterna.
Den som går längst i sina farhågor är dock Benny Christensen, teknisk expert på NAF och veteran inom bilanalys. Han menar att konkurrensläget är brutalt – och att traditionella tillverkare nu står inför ett avgörande vägval.
Läs också
– Det är inte säkert att Volvo finns kvar om fem år. Det behöver inte Volkswagen eller Ford göra heller, i alla fall inte europeiska Ford. Det är en tuff bransch, säger Christensen.
Enligt honom är det inte tillräckligt att förlita sig på ett välkänt namn eller ett långt arv. Tesla är ett exempel på hur snabbt det kan gå åt båda hållen.
Christensen ser flera märken i riskzonen: Citroën, Opel, Mitsubishi, Nissan och Subaru. Han tror även att flera kinesiska bilmärken som försökt ta sig in på den nordiska marknaden kommer att dra sig tillbaka, i takt med att försäljningen uteblir.
Samtidigt understryker både han och Næss att bilägare inte bör känna panik. Även om ett märke försvinner från marknaden kommer reservdelar och service sannolikt finnas kvar, så länge bilen kommer från en etablerad tillverkare.