Startsida Ekonomi ”226 kronor för en timmes el” – Lennarts ilska mot...

”226 kronor för en timmes el” – Lennarts ilska mot nya avgiften

”226 kronor för en timmes el” – Lennarts ilska mot nya avgiften

När Lennart Wahlberg i Vallentuna kollade elräkningen fick han en chock: 226 kronor för en timmes el. Nu riktar han skarp kritik mot elbolaget Ellevio och kallar systemet ”vansinne”.

Just nu läser andra

”Det är helt orimligt”

En måndagskväll satt 73-årige Lennart och hans fru i soffan och tittade på tv. När han senare öppnade elbolagets app i mobilen fick han se summan – drygt 81 kronor per kilowattimme i effektpris. Totalt landade notan på 226,99 kronor för en enda timme.

– Jag har aldrig varit med om något liknande. Förra månaden betalade vi drygt 400 kronor i effektavgifter – för hela månaden. Nu handlar det om samma summa på bara några minuter, säger han, enligt Expressen

Oväntad kostnad för vanlig vardag

Enligt Lennart gjorde paret inget särskilt den kvällen. Poolens cirkulationspump gick som vanligt, men den har varit igång sedan våren. Trots det steg avgiften dramatiskt. När han ringde Ellevios kundtjänst fick han beskedet att allt stämde.

– Som vanlig människa är man helt utlämnad. Elbolagen kan sätta vilka priser de vill. Det här är vansinne, säger han.

Utöver effektavgiften betalar Lennart över 1 000 kronor i nätavgift varje månad, plus runt 500–600 kronor för själva elen via Skellefteå Kraft.

Nya regler för elmarknaden

Läs också

Ellevio förklarar att avgifterna beror på en ny prismodell. Tidigare betalade kunderna en fast avgift och en överföringsavgift baserad på förbrukningen. Nu införs effektavgifter, där kostnaden styrs av de högsta effekttopparna under en månad. Alla nätbolag måste gå över till modellen senast 2027.

– Vi har sänkt den fasta avgiften och energiavgiften, men lagt på effektavgiften. Tanken är att kunderna ska kunna styra sin förbrukning till tider då nätet inte är lika belastat, säger Henrik Hagberg, prisansvarig på Ellevio.

Han betonar att man inte betalar timme för timme, utan för snittet av de högsta topparna under en månad.

”Det upplevs som dyrt”

Ellevio menar att de totala kostnaderna i genomsnitt inte har ökat mer än inflationen. Men för den som inte planerar sin elanvändning kan systemet bli betydligt dyrare.

– Jag förstår att många tycker att det känns krångligt. Vår uppgift är att bli bättre på att förklara vad kunderna faktiskt betalar för. Men ja, det är en stor omställning, säger Henrik Hagberg.

Frågan som kvarstår

Läs också

För Lennart är det ändå svårt att förstå logiken. Han menar att det inte är rimligt att vanligt hushållsanvändande kan leda till så höga summor.

– Man bävar ju för vintern. Vi kan inte byta nätleverantör eftersom Ellevio har monopol här. Det känns hopplöst, säger han.

Ads by MGDK