Efter flera år av ekonomisk försiktighet ser svenskarna ljusare på framtiden. Julhandeln väntas i år spränga 100-miljardersvallen, enligt en ny prognos från HUI Research.
– Det finns ett uppdämt behov av att konsumera efter år av återhållsamhet, säger analytikern William Lindquist.
Just nu läser andra
Hushållen andas ut – optimismen återvänder
När inflationen bromsat in och räntorna blivit mer förutsägbara känner många hushåll sig tryggare.
– Allt fler vågar planera större inköp igen. Det skapar framtidstro, säger Lindquist.
Lyxigare julbord i år
I dagligvaruhandeln väntas försäljningen öka med 2 procent i fasta priser. Hushållen har vant sig vid högre prisnivåer – samtidigt som matpriserna sjunkit något.
– Förra året såg vi en ”substitutjul” där många valde billigare varor. I år är det fler som tittar på premiumalternativ och delikatesser, säger Lindquist, enligt TV4 Nyheterna.
Sällanköpsvaror gör comeback
Möbler, leksaker och hemelektronik – de större inköpen som många sköt upp i fjol – gör nu revansch. HUI spår en tillväxt på 3 procent i december.
– Det är ofta dyrare köp som man väntat med, men nu finns ett uppdämt konsumtionsbehov, säger Lindquist.
Barnens klappar i topp
Leksakshandeln fortsätter att gå starkt. Efter flera år av ökning väntas försäljningen stiga ytterligare i år.
– Julen är fortfarande barnens högtid – här sparar man sällan in, konstaterar Lindquist.
Mode och elektronik stabiliseras
Även om mode- och elektronikhandeln inte väntas växa lika kraftigt, tror HUI inte på några större tapp. De flesta branscher väntas ligga i linje med förra årets julhandel – men med mer framtidstro i kassorna.