Startsida Nyheter Det dolda fusket bakom Black Friday-priserna – vad butikerna inte...

Det dolda fusket bakom Black Friday-priserna – vad butikerna inte vill att du ska veta

black friday
Shutterstock

Priserna har redan höjts inför Black Friday – här är butikerna som höjer först och sänker sen. En ny granskning visar att flera nätbutiker har höjt sina priser med över 10 procent under oktober, för att sedan ”sänka” dem till samma nivå under rea-perioden. Flera aktörer har på så sätt hittat en smyglösning för att kringgå lagstiftningen och lura kunder på ett sätt som ändå inte bryter mot lagen.

Just nu läser andra

Ökade priser på fler än 10% i oktober

Prisjämförelsesajten Prisjakt har analyserat nästan tre miljoner priser under oktober och funnit att 13 procent av priserna på nätbutikerna har ökat med mer än 10 procent. Detta innebär att kunder som kollar på prissänkningar under Black Friday kan mötas av marknadsföring som inte är vad den ser ut att vara.

Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt, förklarar att höjningar på över 10 procent i oktober är ett varningstecken. Enligt henne tyder det på att nätbutiker förbereder sig för Black Friday genom att höja priserna i god tid, för att kunna erbjuda ”rea” utan att verkligen ge kunderna en reell rabatt, rapporterar TV4 Nyheterna.

Företagen hittar kryphål – lagar som inte fungerar

Förra året visade Konsumentverket att fyra av tio e-handelsföretag bröt mot de nya reglerna kring prissänkningar. Enligt dessa måste företag visa det lägsta priset varan haft de senaste 30 dagarna innan de sänker det under en rea-period. Men nu har butikerna anpassat sig genom att höja priserna i oktober så att de fortfarande kan påstå att den aktuella rea-priset är en sänkning.

”Det här är en ny trend i prissättningen, där butikerna höjer priserna långt innan stora reor för att sedan ge intrycket av en rea utan att egentligen ge någon rabatt”, säger Ahmadi.

Vad kan konsumenten göra?

Konsumentexperter uppmanar nu kunder att vara extra vaksamma. Maria Wiezell, konsumentexpert på Sveriges Konsumenter, menar att prisinformationslagen inte har fungerat som det var tänkt. Många företag följer inte heller lagen om att ange det lägsta priset på varor.

Läs också

Titta på prishistoriken

För att undvika att luras på Black Friday tipsar Isabella Ahmadi om att alltid jämföra priser på produkten under minst tre månader. Det ger en bättre bild av vad varan verkligen kostar, och vad som egentligen är en bra affär.

Vilka produkter har höjts mest?

Det är framför allt kläder och skor, som barnstövlar, vandringsskor och jackor, som sticker ut i prishöjningarna. Men även teknikprodukter som tv-apparater, tvättmaskiner och diskmaskiner har blivit avsevärt dyrare.

Så nästa gång du planerar att shoppa på Black Friday – var noga med att kontrollera både tidigare priser och hur länge de varit så.

Ads by MGDK