Startsida Ekonomi Svenskarna lägger tusentals kronor på abonnemang – forskare varnar för...

Svenskarna lägger tusentals kronor på abonnemang – forskare varnar för fällan

Netflix,Disney,Prime video, HBO, Apple TV plus
Top_CNX / Shutterstock

Allt fler svenskar lever i en abonnemangsekonomi där nästan varje behov kan täckas med en månadsavgift. Från kaffe och gymkort till tv-serier och tandvård – prenumerationerna växer snabbt. Men forskare och konsumentorganisationer varnar nu för att de bekväma lösningarna kan bli en ekonomisk snara.

Just nu läser andra

Abonnemang istället för engångsköp

Att köpa något en gång och äga det blir allt mer ovanligt. I stället väljer många svenskar att teckna abonnemang som automatiskt förnyas varje månad. Det kan handla om allt från strömningstjänster till matkassar, busskort, glasögon eller till och med kalsonger.

– Abonnemangsekonomin är en tydlig trend över tid, säger Anders Parament, forskare i företagsekonomi vid Stockholms universitet.

Nästan 20 abonnemang per hushåll

En ny rapport från branschorganisationen Subscrybe visar att svenska hushåll i snitt har 19,6 aktiva prenumerationer. Det är en kraftig ökning jämfört med 2020, då siffran låg på 17. Den genomsnittliga kostnaden har nu nått 6 598 kronor per hushåll och år.

– Det är enkelt för företagen att sälja in abonnemang. Det känns smidigt, tryggt och bekvämt för konsumenten. Men risken är att man samlar på sig kostnader som blir svåra att ta sig ur, säger Anders Parament.

Konsumenter fastnar i dyra tjänster

Sveriges Konsumenter bekräftar att många upplever problem med abonnemang som blivit svåra att avsluta.

Läs också

– Våra konsumentvägledare har ofta kontakt med personer som fastnat i abonnemang som i längden blir väldigt dyra, uppger organisationens kommunikationsansvariga Yasemin Bayramoglu i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Hon påpekar att företagen har starka incitament att erbjuda prenumerationer. De får lojala kunder över tid och slipper jaga nya köpare varje månad.

Lätt för företagen att höja priset

En annan risk med abonnemangsmodellen är att priset kan höjas steg för steg.

– Vi har sett exempel där en tjänst startat på 99 kronor i månaden och successivt höjts till 139, 159 och vidare. När man väl är van vid tjänsten behåller man den ofta, även om priset stiger, säger Anders Parament.

Bekvämt – men kostsamt i längden

För konsumenterna kan abonnemang kännas som en enkel lösning i vardagen. Men bakom bekvämligheten döljer sig en risk för att små summor växer till stora kostnader över tid.

Läs också

Frågan är hur många hushåll som faktiskt har koll på sina abonnemang – och hur många som i tysthet låter hundralapparna ticka iväg varje månad.

Ads by MGDK