Är du utbränd: här är täcknen du ska vara uppmärksam på

Ida Hansson

128 veckor sedan

|

03/01/2022
Hälsa
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Känner du dig utbränd på jobbet? Ta reda på vad du kan göra när ditt jobb påverkar din hälsa.

Utbrändhet på gund av jobb är en speciell typ av arbetsrelaterad stress - ett tillstånd av fysisk eller känslomässig utmattning som också innebär en känsla av minskad prestation och förlust av personlig identitet skriver Mayoclinic. 

"Utbrändhet" är ingen medicinsk diagnos. Vissa experter tror att andra tillstånd, såsom depression, ligger bakom utbrändhet. Forskare påpekar att individuella faktorer, som personlighetsdrag och familjeliv, påverkar den som upplever 'jobbutbrändhet'.

Oavsett orsak kan jobbutbrändhet påverka din fysiska och mentala hälsa. Fundera över hur du vet om du har fått jobbutbrändhet och vad du kan göra åt det.

Symtom på utbrändhet

Fråga dig själv:

  • Har du blivit cynisk eller kritisk på jobbet?
  • Släpar du dig till jobbet och har svårt att komma igång?
  • Har du blivit irriterad eller otålig mot kollegor, kunder eller kunder?
  • Saknar du energin för att vara konsekvent produktiv?
  • Har du svårt att koncentrera dig?
  • Saknar du tillfredsställelse från dina prestationer?
  • Känner du dig desillusionerad över ditt jobb?
  • Använder du mat, droger eller alkohol för att må bättre eller för att helt enkelt inte må?
  • Har dina sömnvanor förändrats?
  • Är du besvärad av oförklarlig huvudvärk, mag- eller tarmproblem eller andra fysiska besvär?

Om du svarade ja på någon av dessa frågor kan det hända att du upplever att du är utbränd. Överväg att prata med en läkare eller en mentalvårdare eftersom dessa symtom också kan vara relaterade till hälsotillstånd, såsom depression.

Konsekvenser av brändhet

Ignorerad eller oadresserad jobbutbrändhet kan få betydande konsekvenser, inklusive:

  • Överdriven stress
  • Trötthet
  • Sömnlöshet
  • Sorg, ilska eller irritabilitet
  • Alkohol- eller drogmissbruk
  • Hjärtsjukdom
  • Högt blodtryck
  • Diabetes typ 2
  • Sårbarhet för sjukdomar

Hantera utbrändhet

  • Utvärdera dina alternativ.
  • Diskutera specifika problem med din handledare.Kanske kan ni arbeta tillsammans för att ändra förväntningar eller nå kompromisser eller lösningar.
  • Försök att sätta upp mål för vad som måste göras och vad som kan vänta.
  • Sök stöd. Oavsett om du når ut till kollegor, vänner eller nära och kära, kan stöd och samarbete hjälpa dig att klara dig. Om du har tillgång till ett medarbetarassistansprogram, dra nytta av relevanta tjänster.
  • Prova en avkopplande aktivitet. Utforska program som kan hjälpa mot stress som yoga, meditation eller tai chi.
  • Träna lite. Regelbunden fysisk aktivitet kan hjälpa dig att bättre hantera stress. Det kan också ta dig bort från jobbet.
  • Få sömn. Sömn återställer välbefinnandet och hjälper till att skydda din hälsa.
  • Mindfulness. Mindfulness är handlingen att fokusera på ditt andningsflöde och vara intensivt medveten om vad du känner och känner i varje ögonblick, utan tolkning eller bedömning.
  • I en arbetsmiljö innebär denna praxis att möta situationer med öppenhet och tålamod och utan att döma.
  • Håll ett öppet sinne när du överväger alternativen. Försök att inte låta ett krävande eller olönsamt jobb undergräva din hälsa.