Startsida Inrikes ”Bluffaktura” från vårdcentral väckte oro – men fakturan var riktig

”Bluffaktura” från vårdcentral väckte oro – men fakturan var riktig

Varning
Toey Andante / Shutterstock

Märkliga kontaktuppgifter och privat mobilnummer fick patienter att larma – så vet du om en faktura är äkta.

Just nu läser andra

När ett hundratal patienter i Frövi fick en faktura från Freya vårdcentral såg det inte riktigt rätt ut. Avsändaradressen verkade fel, kontaktuppgifterna var privata – och flera trodde direkt att det rörde sig om en bluff. Men trots att utskicket såg misstänkt ut var fakturorna korrekta. Så hur vet man egentligen om en faktura är äkta?

Falsk eller bara förvirrande?

Att få en oväntad faktura i brevlådan väcker ofta oro. Är det verkligen jag som ska betala? Vem står bakom utskicket? I det här fallet rörde det sig inte om en bluff – men många trodde det, skriver Nyheter24

Freya vårdcentral, som öppnade i privat regi i februari 2025, hade nämligen inte tillgång till Region Örebro läns faktureringssystem. Det innebar att man länge inte kunde skicka ut patientavgifter – och när man till slut gjorde det, blev det inte riktigt som planerat.

Märkliga detaljer väckte misstankar

Patienterna reagerade snabbt när fakturorna kom. I stället för officiella kontaktuppgifter stod där en gammal hotmail-adress, ett privat mobilnummer och en adress som kopplades till en tidigare delägare. Flera slog larm och misstänkte bedrägeri.

Läs också

– Vi har inte kunnat skicka ut en enda faktura sedan starten i februari. Systemet är integrerat med journalsystemet och kräver tillgång vi som privat vårdaktör inte har, säger verksamhetschefen Mia Konradsson till Nerikes Allehanda.

När fakturorna till slut gick ut med felaktig information i breven, började telefonen ringa. Patienter var förvirrade och misstänksamma – med all rätt. Men trots det röriga utskicket innehöll fakturorna korrekta uppgifter: rätt belopp, giltigt OCR-nummer och kontonummer.

Vårdcentralen: “Vi har skickat ut ett förtydligande”

För att reda ut missförståndet skickade Freya vårdcentral ett nytt brev till samtliga mottagare, där man förklarade situationen. Budskapet: Det här är en riktig faktura, men brevet var olyckligt formulerat.

Så undviker du att luras – eller att misstolka

Ibland är det svårt att avgöra om en faktura är riktig eller inte. Här är några viktiga saker att kolla:

  • Väntade du dig fakturan?
    Har du varit i kontakt med företaget eller tjänsten? Om inte – var försiktig.
  • Stämmer kontaktuppgifterna?
    Dubbelkolla adress, mejl och telefonnummer mot företagets officiella hemsida. Ring gärna upp och fråga.
  • Finns företaget på en varningslista?
    Svensk Handel har en uppdaterad lista över oseriösa aktörer – värt att kolla.
  • Kolla bankuppgifterna
    Om du har fått fakturor från samma företag tidigare – se till att kontonummer och OCR stämmer.

Bättre att fråga än att chansa

Freya vårdcentrals fall visar hur snabbt ett misstag kan väcka oro – även om syftet var helt legitimt. Misstänker du att något inte stämmer, våga fråga. För det är alltid bättre att vara för försiktig än att riskera att bli lurad.

Läs också

Ads by MGDK