Med varje nytt förlorat flygplan ökar pressen på Kreml att upprätthålla operationer som bygger på luftfarkoster som en gång var rutinmässiga men som nu blivit allt svårare att ersätta.
Just nu läser andra
I kriget mellan Ryssland och Ukraina dominerar obemannade system luftrummet.
Det innebär att varje kvarvarande bemannat flygplan har blivit en knapp och värdefull tillgång.
Rysslands flygflotta utsätts för växande belastning när traditionella transportplan får utökade roller vid sidan av drönarlogistik, elektronisk krigföring och luftövervakning.
Inledande rapporter
Den ryska statskanalen Vesti rapporterade att ett militärt transportflygplan av typen AN-22 störtade i Ivanovoregionen på tisdagen.
Enligt kanalen fanns sju besättningsmedlemmar ombord när planet kraschade.
Läs också
Det finns ingen oberoende bekräftelse av händelsen, och ryska myndigheter har inte offentliggjort några uppgifter om besättningens tillstånd.
Det är okänt om någon överlevde.
Om AN-22
Antonov AN-22, kallad ”Antej”, är ett stort turbopropdrivet transportflygplan som togs i bruk i Sovjetunionen under mitten av 1960-talet.
Enligt den ryska statliga tillverkaren och referensdata från Royal Aeronautical Society kan flygplanet transportera omkring 60 ton last, vilket gör det till ett av de tyngsta turbopropflygplan som någonsin byggts.
Flygplanet drivs av fyra Kuznetsov NK-12-motorer med motroterande propellrar och har en typisk räckvidd på ungefär 5 000 kilometer beroende på last.
Läs också
Det konstruerades för strategiska lufttransporter och har använts för att frakta pansarfordon, humanitärt bistånd och trupper över långa distanser.
Trots att endast ett fåtal exemplar fortfarande är i tjänst används AN-22 fortfarande ibland av Ryssland för militära transportuppdrag.
Dess höga ålder har dock länge väckt säkerhetsbekymmer bland flygexperter, särskilt i takt med att underhållsresurserna försvagats under krigssanktionerna.
Källor: Vesti (Ryssland), BBC News luftfartsarkiv, Royal Aeronautical Society, Skynews.