Många av sakerna tänker vi inte på till vardags – men det finns en mening bakom allt.
Just nu läser andra
Vi är mer påverkbara än vi kanske vill erkänna, och vår omgivning påverkar omedvetet våra så kallade ”rationella” beslut.
Varmare temperaturer i ett rum gör att vi uppfattar vår samtalspartner som mer empatisk, medan kalla rum har motsatt effekt.
Dofter spelar också en avgörande roll, till exempel gör lukten av tvättmedel att vi äter långsammare, och lukten av blommor påverkar vår bedömning av en produkt. Detta hör till fenomenet ”Marketing Scents”.
Stormarknaderna är väl medvetna om alla dessa små saker och drar full nytta av det för att få oss att köpa mer, även om våra rationella sinnen ofta förbiser dessa detaljer.
Läs också
Psychology Spot listar här 10 saker du kan hålla ett öga på nästa gång du är ute och handlar:
-
Stora kundvagnar: Kundvagnar har gradvis blivit större sedan 1938, då de dök upp för första gången. En större vagn skapar illusionen att vi inte har köpt tillräckligt om den bara är halvfull.
-
Produkter placerade i ögonhöjd och till höger: Stormarknadens hetaste produkter är strategiskt placerade i ögonhöjd så att de lätt fångar vår uppmärksamhet. De billigaste varorna ligger ofta i botten och produkterna till höger tilltalar högerhänta kunder.
-
Priser som slutar på ”9”: En gammal men effektiv strategi. Vi fokuserar ofta bara på första siffran och misslyckas med att räkna öronen, vilket får oss att tro att en produkt för 99,99 kronor bara kostar 99 kronor.
-
Frekvent ompositionering av basprodukter: Stormarknader ändrar då och då placeringen av produkter för att undvika automatiska köp och istället få oss att upptäcka nya varor genom att springa runt och leta.
-
Placera basprodukter i butikens bortre hörn: Genom att tvinga kunder att gå hela vägen genom butiken ökar chanserna att de ska upptäcka och köpa fler produkter.
-
Förbrukningsmaterial placerade vid entrén: Blommor och bakverk lockar oss vid entrén, speciellt när varukorgen är tom. Doften stimulerar våra spottkörtlar och ökar impulsköpet.
-
Impuls i kassan: I väntan i kassan presenteras du för frestelser som godis, tidningar och tuggummi som du kanske inte hade tänkt köpa.
-
Rabattkuponger och ytterligare köp som ökar inköpspriset: Stormarknader erbjuder rabattkuponger och paketerbjudanden som kräver att ett minimiköp erhålls, vilket får kunderna att spendera mer för att få rabatt.
-
Större butiker skapar mindre stress: Mindre butiker stressar kunder och leder till snabbare köp. Större butiker ökar chanserna att impulshandla då folk känner sig mer avslappnade.
-
Musik som verktyg: Musik, särskilt mild och avslappnande musik som klassisk, uppmuntrar kunderna att spendera mer. Hög och snabb musik har motsatt effekt och kan påverka försäljningen negativt.