Startsida Nyheter Bränslechocken i juli – därför skjuter priserna i höjden

Bränslechocken i juli – därför skjuter priserna i höjden

Bensin, tanka, tankstation
Katrin Primak / Shutterstock

Bilägare med krav på högoktanigt bränsle får räkna med ett kraftigt prispåslag redan om tre veckor.

Just nu läser andra

Regeringens skattejusteringar påverkar främst bensin och diesel, men frågan många ställer sig är hur det påverkar den populära 98-oktaniga bensinen – favoritbränslet för många bilentusiaster. Den 1 juli träder nämligen nya krav från EU i kraft, vilket förändrar både bränsleinnehåll och prissättning.

Enligt experten Åsa Henriksson är den högre prislappen för 98 oktan inte oväntad:
– Bensin 98 är dyrare att producera än bensin 95. Ett högre oktantal kräver en mer avancerad raffinering, denna kan vara mer energikrävande och också ge ett lägre utbyte vilket höjer produktionspriset, säger hon enligt Carup.

Till skillnad från 95-oktanig bensin, som ska blandas ut med 10 procent etanol enligt de nya reglerna, kommer 98 oktan fortfarande innehålla maximalt 5 volymprocent etanol. Det är goda nyheter för ägare av fordon som inte klarar högre etanolhalter – men den tekniska lättnaden har ett ekonomiskt pris.

Det är viktigt att kontrollera markeringen på pump för att säkerställa det maximala etanolinnehållet, förklarar Henriksson. Speciellt om man har ett fordon som inte kan tankas med bensin som har en högre etanolhalt än 5 procent.

Läs också

Att 98-oktanig bensin inte fullt ut kan uppfylla kraven i reduktionsplikten på grund av den låga etanolinblandningen innebär att andra bränslen behöver kompensera för underskottet. Enligt Henriksson måste detta ske genom att andra produkter som omfattas av reduktionsplikten har ett överskott.

Trots att regeringen planerar en skattesänkning på 40 öre per liter för att lindra konsekvenserna av de nya reglerna, förväntas bränslepriserna ändå stiga. Dieseln kommer bland annat att innehålla upp till 14 procent HVO, som är en betydligt dyrare komponent, och priset på 95-oktanig bensin väntas öka med omkring 30 öre per liter.

När det gäller 98-oktanig bensin står det klart att den kommer att finnas kvar, men till ett högre pris. Henriksson förklarar att denna typ av bensin ofta innehåller tillsatser av rena produkter såsom isooktan, MTBE eller ETBE – ämnen som kostar mer än vanlig bensin. Detta bidrar till att priset på 98-oktanig bensin blir högre än på 95-oktanig.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: