Startsida Nyheter Du känner till ”America First” – gör dig redo för...

Du känner till ”America First” – gör dig redo för ”Japan First”

Japan, protest, rebellion
Shutterstock.com

Helgens japanska val resulterade i en oväntad seger för ett relativt nytt parti.

Just nu läser andra

Helgens japanska val resulterade i en oväntad seger för ett relativt nytt parti.

Vad har hänt?

Det högernationalistiska partiet Sanseito gjorde ett oväntat genombrott i valet till det japanska överhuset och säkrade 14 nya mandat. Tidigare hade partiet endast ett enda säte i den 248 platser stora kammaren.

Sanseito har snabbt vunnit mark med ett populistiskt budskap som fokuserar på invandringskritik, ekonomiska löften och nationalistisk retorik.

Från konspirationsteorier på YouTube till rikspolitik

Enligt Reuters har Sanseito sina rötter i pandemiperioden, då partiet fick genomslag online genom att sprida desinformation om vaccin och konspirationsteorier om globala eliter.

Läs också

Därifrån växte partiet snabbt och omvandlade sitt digitala inflytande till politiskt kapital, med kampanjen ”Japan First” i fokus.

En mildare form av nationalism

Partiledaren Sohei Kamiya har betonat att ”Japan First” inte syftar till massutvisningar eller isolationism, utan snarare ett motstånd mot globalisering med ambitionen att skydda den japanska befolkningens välfärd.

Regeringspartiet tappar – populismen vinner mark

Premiärminister Shigeru Ishibas liberaldemokratiska parti (LDP) och dess koalitionspartner Komeito förlorade sin majoritet i överhuset – vilket förstärker det tidigare bakslaget i underhuset i oktober.

Analytiker menar att Sanseitos framgång snarare speglar missnöje med LDP än ett brett stöd för högernationalistiska idéer.

Väljarna oroas mer av rispriser än invandring

I opinionsundersökningar inför valet uppgav väljarna att social trygghet, sjunkande födelsetal och stigande rispriser var de mest angelägna samhällsfrågorna. Invandring rankades för första gången som den femte viktigaste frågan, nämnd av endast sju procent.

Trots detta lyckades Sanseitos invandringskritiska budskap vinna gehör hos delar av befolkningen som är frustrerade över den ekonomiska stagnationen.

Ekonomisk oro göder främlingsfientliga strömningar

Den japanska yenen har försvagats och ökad turism har drivit upp priserna – något som många japaner märker av i vardagen.

Sanseito har kopplat detta missnöje till en ökning av antalet utlandsfödda invånare, som nu uppgår till 3,8 miljoner – motsvarande cirka 3 procent av befolkningen.

En populistisk ledare inspirerad av Trump och Europas höger

Kamiya, tidigare butikschef och engelsklärare, har öppet uttryckt beundran för Donald Trumps självsäkra och direkta politiska stil.

Han har även jämförts med europeiska högerpopulister och har uttalat att han föredrar samarbete med småpartier framför det länge dominerande LDP.

Sanseito driver politiken högerut

Sanseito har redan påverkat det politiska samtalet kring migration. Strax före valet tillkännagav regeringen en ny insatsstyrka mot brott begångna av utlänningar och satte upp målet ”noll illegala invandrare” – ett tydligt tecken på partiets ökande inflytande.

Könspolitik väcker kritik – och ny strategi

Kamiya kritiserades kraftigt efter att ha kallat jämställdhetspolitiken för ett misstag som hindrar kvinnor från att skaffa barn.

För att bredda sitt stöd och mildra sitt kontroversiella rykte satsade partiet på kvinnliga kandidater – bland annat sångerskan Saya, som lyckades vinna ett mandat i Tokyo.

Sanseito växer online

Till skillnad från traditionella partier har Sanseito byggt upp en stark närvaro på sociala medier. Deras YouTube-kanal har över 400 000 prenumeranter – tre gånger fler än LDP:s.

Kamiya ser valframgången som början på något större. Målet är nu att nå 50–60 mandat och förverkliga partiets politiska vision.

Läs också

Ads by MGDK