EU tar nästa steg för att bromsa floden av ultrabilliga nätköp från plattformar som Shein och Temu. På fredagen enades EU:s finansministrar om en ny tullavgift på 3 euro per småpaket som importeras till unionen – en kostnad som kan motsvara drygt 30 kronor per försändelse, enligt uppgifter från.
Just nu läser andra
3 euro per paket – startar 1 juli 2026
Avgiften ska börja gälla den 1 juli 2026 och riktar sig mot de enorma volymerna av så kallade lågpris- eller lågvalue-paket som skickas direkt till konsumenter inom EU. Syftet är att minska den prispress som europeiska handlare upplever – och samtidigt stärka kontrollen av varor som kommer in på EU-marknaden, enligt Reuters.
Därför skruvar EU åt e-handeln från Kina
Bakgrunden är att EU vill komma åt en modell där stora mängder varor skickas i små försändelser från länder utanför EU, ofta via kinesiska plattformar som Temu, Shein och AliExpress, enligt Reuters.
Europeiska återförsäljare har länge hävdat att konkurrensen blir skev när utländska nätjättar kan sälja extremt billigt – samtidigt som de, enligt kritiker, inte alltid lever upp till EU:s hårda produktkrav och kontroller i praktiken hinner med.
4,6 miljarder småpaket – och nästan allt kom från Kina
Trycket har ökat i takt med att volymerna exploderat. Enligt EU-kommissionens egna siffror kom cirka 4,6 miljarder lågprisförsändelser in på EU-marknaden under 2024 – i snitt 12 miljoner paket om dagen. 91 procent av dem hade ursprung i Kina, enligt EU-kommissionen.
Ett snabbspår i väntan på större tullreform
Avgiften beskrivs som en lösning som ska gälla i väntan på EU:s större tullreform, där reglerna för lågprisimport är tänkta att bli mer genomgripande. EU:s ministerråd har tidigare pekat på att inflödet av småpaket skapar problem både för konkurrensen och för kontrollarbetet, enligt EU-rådets pressmeddelande.
Läs också
Samtidigt har EU redan tagit steg för att skrota dagens ordning där paket under 150 euro kan undantas från tull – men en full reform tar tid att få på plats.
Vad betyder det här för dig som handlar?
Exakt hur avgiften slår mot konsumenternas slutpris kan variera beroende på hur plattformar och fraktled hanterar kostnaden. Men signalen från EU är tydlig: billiga småförsändelser ska inte längre kunna strömma in i samma omfattning utan att möta nya avgifter och hårdare kontroll, enligt Reuters.
I praktiken kan det bli svårare att “komma undan” med extremt låga priser när varje enskilt paket får en extra kostnad – och när EU samtidigt skruvar upp trycket på att varor ska följa unionens regler.