Sverige riskerar miljardböter från EU och missade klimatmål om reduktionsplikten inte höjs. Experter varnar för bränslepriser på upp till 30 kronor litern när valet närmar sig.
Just nu läser andra
Transportsektorns utsläpp har ökat med nästan 25 procent, vilket hotar Sveriges klimatmål för 2030. Mattias Goldmann, ordförande för 2030-sekretariatet, varnar för miljardböter från EU om landet inte anpassar sig.
– Klimatnytta. Företag, kommuner, regioner och Sverige som land riskerar att missa sina klimatmål för 2030 just för att klimatpåverkan från transporterna ökat med nästan 25% på grund av den kraftigt sänkta reduktionsplikten. För företagen är det minskad konkurrenskraft, för kommunerna sämre attraktivitet och för Sverige risk för mångmiljardböter från EU – pengar som är roligare att investera i vårt eget samhälle än att skicka till Bryssel, säger Goldmann enligt Carup.
Reduktionsplikten höjdes i juli till 10 procent, men experter menar att det är långt ifrån tillräckligt. Förslag om att höja nivån till 20 procent diskuteras, vilket kan innebära flera kronor högre bränslepris per liter.
Ronny Svensson på Ynnor AB pekar på att den regering som tillträder efter valet måste hantera stigande bränslepriser, särskilt när EU:s utsläppshandelssystem ETS2 träder i kraft.
– Den regering som tar över efter valet kommer att få handskas med detta, det blir inte lätt och vi kommer att höja priserna, säger han.
Läs också
Han varnar för priser på upp till 30 kronor litern, något även Goldmann menar är möjligt.
För Goldmann finns också ett säkerhetsargument.
– Fossil bensin, diesel och gas är per definition importerad och merparten kommer från länder vi inte vill vara beroende av länder som Ryssland, Iran, Saudiarabien och Nigeria, säger han och tillägger:
– Det förnybara kan vi däremot göra själva – och gör i allt högre grad, vilket förstås också skapar arbetstillfällen, bättre handelsbalans och exportmöjligheter.