En ny Sifo-undersökning visar att sexuella inviter, hot och aggressiva utbrott blivit en del av vardagen för många som arbetar inom servicebranschen. Nästan varannan uppger att de utsatts för aggressivt beteende från kunder – och facket slår larm om en ohållbar arbetsmiljö.
Just nu läser andra
Vardagen präglas av kränkningar
Hela 85 procent av de tillfrågade i undersökningen, som genomförts på uppdrag av Circle K, säger att de har bevittnat eller själva utsatts för kränkande beteenden från kunder. En av fem berättar att de blir hotade eller trakasserade minst en gång i månaden, rapporterar TV4 Nyheterna.
– Det här är såklart helt oacceptabelt. Det är en orimlig arbetsmiljö för väldigt många i servicebranschen, säger Handels ordförande Linda Palmetzhofer.
Psykiskt påfrestande arbetsmiljö
Resultatet visar också att åtta av tio serviceanställda upplever att deras välmående påverkas negativt av kundernas attityder. Den höga pressen bidrar till en arbetsmiljö som många beskriver som både psykiskt tung och otrygg.
Ellinor Holm, som arbetar på en bensinstation i södra Stockholm, har sett en tydlig förändring de senaste åren.
– Många kunder lyssnar inte, pratar i telefon eller ignorerar oss helt. Det leder ofta till missförstånd och i värsta fall till aggressiva utbrott eller personliga påhopp. Jag försöker att inte ta åt mig, men det är inte alltid lätt, säger hon.
Facket: Arbetsgivarna måste ta ansvar
Läs också
Enligt Linda Palmetzhofer är det arbetsgivarnas juridiska ansvar att se till att personalen har en trygg arbetsmiljö, fri från risk för ohälsa. Hon betonar att det krävs tydliga rutiner för att hantera hotfulla situationer.
– Arbetsgivaren måste arbeta förebyggande, se till att personalen är välutbildad och att bemanningen är tillräcklig. Det är en grundläggande del i att skapa en trygg arbetsmiljö, säger hon.
”Kunderna måste visa respekt”
Palmetzhofer riktar också en tydlig uppmaning till kunderna själva.
– Många tänker inte på att de kliver in på någon annans arbetsplats. Personen bakom kassan är en yrkesperson som förtjänar respekt. Man kan inte lasta över alla sina bekymmer på dem, säger hon.
Undersökningen pekar på ett växande problem som riskerar att bli en normaliserad del av serviceyrken – något som både fack och anställda menar är ohållbart.