Startsida Nyheter Grandiosas nya drag: Utmanar hämtpizzan med nytt koncept

Grandiosas nya drag: Utmanar hämtpizzan med nytt koncept

Grandiosas nya drag: Utmanar hämtpizzan med nytt koncept
Foto: Wiki Commons

Skulle du välja en fryspizza framför en hämtpizza?

Just nu läser andra

Det svajiga ekonomiska läget har lett till att fler konsumenter väljer att köpa pizza i frysdisken istället för från den lokala pizzerian. Sara-Maria Löfvenberg, brand team manager på Grandiosa Orkla Foods Sverige, förklarar:

”Vi ser att trenden går mot att fler väljer att äta pizza hemma köpt från frysdisken. Det är en kombination av att vi har mindre pengar i plånboken och att prisgapet mellan fryst pizza och pizzeriapizza ökar, men också att vi har en önskan om att spara tid.”

Fryspizzamarknadens tillväxt

Fryspizzamarknaden har sett en betydande tillväxt under det senaste året, både i värde och volym. Löfvenberg påpekar att det finns en stor aptit för fryspizza på marknaden.

”Vi ser en stor tillväxtpotential inom dagligvaruhandeln för fryst pizza och vår ambition är att bli det självklara valet för alla i Sverige som tycker om pizza med mycket av det goda på,” säger hon i pressmeddelandet.

Läs också

Den nya relanseringen betonar användningen av svenska råvaror, inklusive svenskt kött och andra inhemska ingredienser. Det är dock inte klart om alla råvaror är svenska.

Svenskarnas pizzavanor

Svenskarna äter 500 000 pizzor per dag, och hela 96 procent av befolkningen äter pizza minst en gång per år.

När det gäller fryspizza är det bara hälften av den svenska befolkningen som väljer det frysta alternativet.

Det är alltså därför att Grandiosa nu lanserar det nya konceptet ”Hela Sveriges hempizza” i ett försök att utmana hämtpizzans popularitet bland svenska folket.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: