Jättebesked från Coop: Slutet på en era

Skriven av Mattias Svensson

Foto: Wiki Commons
Foto: Wiki Commons
Coop har gjort en historisk förändring som påverkar dess kunder.

Kundtidningen "Mer Smak", som sedan 2012 har levererats regelbundet till ungefär 850 000 Coop-medlemmar med innehåll som spänner från recept till livsstilsartiklar producerade av Vi Media, kommer inte längre att skickas ut.

Tidningen, som hade rikstäckande distribution redan från 2003 under namnet "Mersmak", har nu getts ut för sista gången.

Beslutet att avsluta utgivningen av "Mer Smak" fattades gemensamt inom Coop Sverige, drivet av ekonomiska skäl. "I ekonomiskt kärva tider behöver man ibland fatta beslut som inte är så lätta att ta. Genom att stänga tidningen 'Mer Smak' sparar vi pengar på framför allt tryck och distribution," förklarar Stina Thorgerzon, direktör för marknad och kommunikation hos Coop, i en intervju med Nyheter24.

Det sista numret av tidningen distribuerades strax innan påsk, vilket markerar slutet på en viktig period för Coop.

Denna utveckling föregicks av rapporter i november föregående år från DN om att Coop planerade att lägga ner "Mer Smak", vilket ledde till att Vi Media var tvungna att säga upp fyra redaktionella tjänster.

"Vi har inte tagit detta beslut lättvindigt," understryker Thorgerzon, som hänvisar till de ekonomiska besparingarna som motiverade förändringen.