Resenärer på Arlanda möttes av långa köer och tekniska problem på julaftonsmorgonen. Bagagehanteringen låg nere, vilket orsakade stora förseningar och frustration.
Just nu läser andra
På julaftonsmorgon, när många hoppades på en smidig start på sina resor, utbröt kaos på Arlanda flygplats. Kön vid Terminal 5 sträckte sig upp till 500 meter enligt vittnen, och orsaken visade sig vara tekniska problem i bagagehanteringen, rapporterar Aftonbladet.
Swedavia, som ansvarar för driften av flygplatsen, bekräftar problemen och meddelar att allt bagage behöver checkas in manuellt via ”specialbagage”.
Resenärer i frustration över köer och brist på information
Sofia Janhans, som skulle resa till Goa i Indien, berättar om sin upplevelse:
– Vi stod i kön i en timme, men när vi väl kom till gaten var det lugnt. Swedavia hanterade situationen bra och gav oss tydlig information, säger hon.
Läs också
Trots detta uttrycker många andra resenärer frustration över bristande kommunikation. En resenär beskriver situationen som kaotisk:
– Ingen information ges, inga utrop, och personalen verkar osäker på hur de ska hantera situationen, skriver en person till Aftonbladet.
Förseningar och inställda planer
Eftersom bagagebanden på flygplatsen inte fungerade, behövde all bagagehantering ske manuellt. Detta förlängde väntetiderna och skapade osäkerhet bland resenärer, särskilt de som hade tighta anslutningar till andra flyg.
– Ju närmare avgången det är, desto mer uppgivna blir folk. Flera har redan börjat ringa för att se om det ens är möjligt att boka om sina anslutningsflyg, säger en person i kön.
Swedavia: ”Felsökning pågår”
Swedavia har ännu inte löst problemet, men uppger att felsökning pågår. Situationen har påverkat många avgångar, och resenärer uppmanas att vara på plats i god tid och ha tålamod.
Händelsen på julaftonsmorgon lyfter fram vikten av fungerande tekniska system på flygplatser och tydlig information till resenärer, särskilt under en av årets mest hektiska resedagar.