Kabinpersonalens vädjan: Tre beteenden du bör undvika på flyget

Skriven av Henrik R

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Med semestertiderna här och pandemin som nu äntligen avtar, har reslusten bland svenskar blivit starkare än någonsin. Faktiskt visar data från resebyrån Ticket att bokningar för sommarsemestrar är 22 procent högre än under motsvarande period 2019.

"Även med det varma vädret här i Sverige, är reslusten stark, folk längtar efter att resa utomlands", säger Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig på resebyrå. "Det verkar som om värmen inte kan dämpa resenärernas entusiasm och önskan om att få miljöombyte och skapa minnesvärda sommarupplevelser."

Eftersom många väljer flyget som transportmedel för sina semesterresor, kommer nu en viktig påminnelse från kabinpersonalen. Det finns tre beteenden som du absolut bör undvika när du befinner dig ombord på ett flygplan.

För det första bör du alltid behandla kabinpersonal med respekt när du behöver deras uppmärksamhet. Enligt en brittisk flygvärdinna som bloggat i tidningen The Sun, borde beröring vara helt uteslutet.

"Om du känner att du inte får kontakt, är en artig knackning på axeln absolut max, men endast vid väldigt få tillfällen", betonar hon.

Dessutom uppmanar hon passagerare att inte höja rösten för att få kabinpersonalens uppmärksamhet, vilket hon betecknar som "otroligt oförskämt och oartigt."

Slutligen, hon tar upp frågan om “ringklockan”, den serviceknapp som finns i taket bredvid läslampan. Kabinpersonalen har ett motto som de kallar "coke eller stroke", vilket innebär att de måste vara beredda på allt, från en begäran om en läsk till att någon behöver medicinsk hjälp.

Hon påpekar att knappen bör användas för mycket viktiga ärenden eftersom personalen ofta hanterar viktiga uppgifter på annat håll på planet när de inte är i gången.