Konsumentombudsmannen stämmer storbank efter bedrägerifall

Ida Hansson

33 veckor sedan

|

07/12/2023
Nyheter
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Anledningen är ett fall där en bankkund blivit utsatt för bedrägeri.

I en ovanlig rättslig åtgärd har Konsumentombudsmannen (KO) valt att stämma Nordea, en av Sveriges största banker med över fyra miljoner privatkunder.

Anledningen är ett fall där en bankkund blivit utsatt för bedrägeri och banken vägrat återbetala de förlorade pengarna.

Händelsen började när en man blev uppringd av en bedragare som påstod att han utsatts för identitetskapning och att 100 000 kronor försvunnit från hans konto. Det berättar Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Bedragaren instruerade mannen att göra en så kallad "makuleringstransaktion" via Swish för att återfå pengarna. Det visade sig dock att Swish-numret tillhörde bedragaren, och mannen förlorade sina pengar.

KO menar att Nordea borde ha uppmärksammat det ovanliga beteendemönstret hos kunden, som tidigare endast hade gjort mindre Swish-överföringar.

Biträdande Konsumentombudsman Kristofer Johannesson uttrycker till TV4 Nyheterna att banken borde ha agerat eller åtminstone kontrollerat att kunden var medveten om sina handlingar.

Genom att stämma Nordea hoppas KO skapa ny domstolspraxis för liknande fall av bankbedrägerier, då nuvarande domar inte anses vara tillräckligt vägledande.

KO yrkar på att Nordea ska återbetala hela summan på 100 000 kronor till den drabbade mannen.

Att KO agerar som biträde i en sådan tvist är en ovanlig åtgärd som endast beviljas i fall av stor principiell betydelse.

Det innebär att myndigheten representerar konsumenten i tvisten mot företaget och att staten står för rättegångskostnaderna om kunden förlorar målet.

Nordea har enligt TV4 uttryckt att de välkomnar en ny rättspraxis i frågan.