Ett utlovat erbjudande drogs tillbaka i sista stund. Telia hänvisar till ett systemfel – men kunden fick ändå betala fullt pris. Samtidigt varnar Konsumentverket för att liknande fall blir allt vanligare.
Just nu läser andra
Erbjudandet som inte höll
När Mikael Broström i Östersund nyligen skulle förlänga två mobilabonnemang hos Telia passade han på att köpa två nya telefoner till familjen. I samband med köpet lockades han av ett tydligt erbjudande: över 3 400 kronor i rabatt.
Men när affären skulle slutföras väntade en obehaglig överraskning.
– Jag skulle köpa telefonen, men plötsligt var priset flera tusen kronor högre än vad som stod i erbjudandet. Det blev en chock, säger Mikael Broström, enligt TV4 Nyheterna.
Rabatten borta vid betalning
Enligt Mikael var rabatten helt försvunnen när slutbeloppet presenterades.
– I annonsen stod det tydligt att man skulle få drygt 3 400 kronor i rabatt. Men när köpet genomfördes fanns den inte kvar alls, säger han.
Läs också
Han tog då kontakt med Telias kundtjänst för att reda ut vad som hänt.
Telia erkände fel – men stod fast vid priset
Till en början avvisade kundtjänsten hans invändningar. Först när Mikael skickade in en skärmdump på erbjudandet ändrades tonen.
– Då erkände de att det hade blivit fel och skyllde på ett slags systemfel, säger han.
Trots detta fick han inte köpa telefonerna till det pris som utlovats.
– Nej, de vägrade. De menade att det bara var att betala det högre priset, säger Mikael.
Läs också
Telias skriftliga svar
Telia har tackat nej till tv-intervju men skriver i ett skriftligt svar att företaget beklagar det inträffade, skriver TV4.
”Det stämmer att berörd kund presenterades en felaktig rabatt. Orsaken var en felkodning, som rättades till så snart detta uppmärksammades. Vi har även sett över våra rutiner för att säkerställa att liknande inte uppstår igen”, skriver Telia.
Konsumentverket: Priset ska gälla
På Konsumentverket ser man allvarligt på situationer där utlovade priser inte hålls. Enligt myndigheten är huvudregeln tydlig.
– Har man ingått ett avtal så gäller det. Om kunden har presenterats ett pris är det också det priset man ska betala, säger Fredrik Selrot, vägledare på Konsumentverket.
Han uppmanar konsumenter som råkar ut för liknande situationer att anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden.
Läs också
Myndigheten varnar inför handeln
Konsumentverket varnar samtidigt för att företag i allt större utsträckning försöker tänja på marknadsföringsregler, särskilt under intensiva handelsperioder.
Rådet till konsumenter är att spara skärmdumpar, läsa villkoren noga – och inte tveka att säga ifrån när ett erbjudande inte håller vad det lovar.