Startsida Nyheter Lurad på 600 000 kronor – nu stämmer Rasmus Nordea

Lurad på 600 000 kronor – nu stämmer Rasmus Nordea

Lurad på 600 000 kronor – nu stämmer Rasmus Nordea
Foto: Shutterstock

Egenföretagaren Rasmus Åkerblom blev lurad på 600 000 kronor genom ett avancerat bankbedrägeri.

Just nu läser andra

Rasmus Åkerblom, egenföretagare inom produktion av utbildningsmaterial om källkritik, är en av de tusentals företagare som fallit offer för bedrägerier genom Bank-ID de senaste åren.

Trots sin vana att arbeta med kritiskt tänkande föll han för bedragarnas sofistikerade metoder.

”Det finns något slags humor i att jag som jobbar och föreläser om kritiskt tänkande blir lurad. Men det är ju för att de är så skickliga. Vem som helst kan bli blåst på det här sättet,”säger en upprörd Rasmus till TV4 Nyheterna.

Händelsen inträffade efter att Rasmus mottagit ett till synes oskyldigt sms från ”SE Nordea”, där det stod att en transaktion misslyckats. I meddelandet uppmanades han att ringa Nordeas spärrtjänst för att säkra sitt Bank-ID mot kapning.

Läs också

Efter att ha ringt numret och pratat med vad han trodde var Nordeas kundtjänst, blev han snart varse om att något var fel.

Det var först när den riktiga Nordea kontaktade honom en stund senare som han fick veta att hans företagskonto hade tömts på 600 000 kronor.

Den här typen av bedrägerier har blivit allt vanligare de senaste åren. Enligt medlemsorganisationen Företagarna utsätts ungefär 40 000 företagare årligen för telefonbedrägerier, och en fjärdedel av dessa drabbas av ekonomiska förluster.

Tobias Adielsson, säkerhetsexpert på Företagarna, beskriver hur bedragarna ofta kommer över enorma summor från företag.

”Det kan handla om mångmiljonbelopp. Jag träffade en familjeföretagare som vaknade upp av att 6 miljoner fattades på kontot, när de dagen innan trodde att de hade pratat med sin bank,” säger han.

Trots att Högsta domstolen 2022 beslutade att banker är skyldiga att ersätta privatpersoner som faller offer för bedrägerier via Bank-ID, gäller detta ännu inte för företag.

Rasmus har nu valt att stämma Nordea, i hopp om att få pröva frågan även för företagskunder.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: