Startsida Nyheter Myten om maxålder för körkort – därför stämmer inte skrämselrubrikerna

Myten om maxålder för körkort – därför stämmer inte skrämselrubrikerna

Myten om maxålder för körkort – därför stämmer inte skrämselrubrikerna

Ryktena om att alla över 70 år måste genomgå hälsotest för att behålla körkortet i EU sprids snabbt – men det stämmer inte.

Just nu läser andra

När EU i mars presenterade det fjärde körkortsdirektivet saknades det helt krav på obligatoriska läkarundersökningar för äldre förare. Trots detta har medier i både Sverige och utlandet rapporterat att personer över 70 år framöver ska genomgå medicinska tester vart femte år – något som alltså är felaktigt.

– Medlemsländerna bestämmer själva hur detta ska göras. Och de kan säga att det måste vara en officiell läkarundersökning eller att det kan vara familjeläkaren. Eller så kan de helt enkelt säga: ’Här, här är ett frågeformulär’, sa EU-parlamentarikern Jutta Paulus i en intervju med Tagesschau enligt Carup.

I nuläget är det alltså upp till varje enskilt EU-land att avgöra om och hur hälsokontroller ska utföras. I länder som Finland, Spanien och Italien krävs i dag en förnyad bedömning för äldre förare – men Sverige har inga sådana generella krav. Däremot är läkare skyldiga att anmäla förare som anses medicinskt olämpliga till Transportstyrelsen.

Enligt Transportstyrelsen finns ingen plan att införa ett sådant krav i Sverige.
– Som jag förstår det så är det valfritt för EU:s medlemsländer att införa krav på läkarkontroller vid en viss ålder för samtliga körkortsbehörigheter, skriver stabsutredaren Ted Snölilja.

Läs också

Han förklarar att det redan idag finns vissa grupper som omfattas av regelbundna läkarintyg. Det gäller förare med högre körkortsbehörigheter, som C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D och DE, vilka måste förnya sina intyg vart femte år för att behålla sina behörigheter. Däremot betonar han att Transportstyrelsen ännu inte tagit ställning till att införa ett liknande krav för samtliga förare över 70 år.

Samtidigt visar statistik från EU att obligatoriska hälsokontroller inte nödvändigtvis minskar trafikolyckor. I Finland, där äldre förare kan få körkortet indraget efter medicinsk bedömning, har dödsolyckorna bland oskyddade äldre trafikanter faktiskt ökat. En möjlig förklaring är att fler tvingats ta sig fram till fots istället för att köra bil.

Läs också

Tyckte du artikeln var intressant? Dela den här Dela artikeln: